موضوعات
ضمیمه

دنیای هنر، دنیای عشق است

نویسنده: سمیه بابایی خبرنگار استان‌ها
از زمان های دور چوب نقش اصلی و اساسی در زندگی بشر داشته است و حالا پس از گذشت سال ها این منبع طبیعی نه تنها اهمیت خود را از دست نداده، بلکه بیش از پیش در هنر و اقتصاد نقش مهمی پیدا کرده است...
1396/09/13
از زمان های دور چوب نقش اصلی و اساسی در زندگی بشر داشته است و حالا پس از گذشت سال ها این منبع طبیعی نه تنها اهمیت خود را از دست نداده، بلکه بیش از پیش در هنر و اقتصاد نقش مهمی پیدا کرده است. امروز ما شاهد هستیم که هنرمندان چوب را می تراشند و درختان خشک جانی دوباره می بخشند. هنرمندانی همچون «سعید فرهادیان» منبت کار و مجسمه ساز قزوینی که بیش از سه دهه با چوب انس گرفته است. فرهادیان 57 ساله که درجه استادی خود را در رشته های منبت کاری و مجسمه سازی را از مدرسه  هنر« ویلهلم واینبرنا شوله» کشور آلمان گرفته است، حالا در شهر آبا و اجدادی خود قزوین مشغول به هنرمایی روی چوب است.
  • از علاقه و شروع کار خود بر روی چوب بگویید.
از دوران کودکی به کارکردن با حجم و مجسمه ها علاقه مند شدم. به همین دلیل پس از گرفتن دیپلم، نزد اساتید مختلفی رفتم و این هنر را فرا گرفتم و از هرکدام چیزی آموختم. ولی به دلیل اینکه دانشگاه و مدرسه ای در این زمینه در ایران وجود نداشت، برای دنبال کردن علاقه ام و آموزش آکادمی مجسمه سازی و منبت کاری به خارج از کشور و آلمان رفتم.
  • هنری که شما در آن تبحر پیدا کرده اید مجسمه سازی و منبت کاری است، این دو را چگونه می توان در کنار هم تعریف کرد؟
مجسمه سازی ساخت تجسم های سه بعدی است و منبت نیز ریشه در کلمه نبات و گیاه دارد. منبت کاری عمل طرح و فرم دادن به گیاهان است که در زمینه های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و به نوعی هنر مادر است، چون می توانیم فرم ها و شکل هایی که در زمینه های صنعتی و هنری می خواهیم به وجود بیاوریم.
  • هنرمند در این رشته باید چه ویژگی داشته باشد؟
مجسمه ساز و منبت کار باید حجم را بشناسد و در همین زمینه مطالعه کند تا بداند اشکالی که وجود دارد دارای چه خصوصیاتی است. هنرمند باید انواع چوب را از نظر رنگ، ماندگاری و استحکام، همچنین کاربردهای آنها را بشناسد.
  • آیا منبت کاری نیز مانند هنرهای دیگر دارای سبک های مختلفی است؟
سبک کاری به خصوص در زمینه منبت کاری و مجسمه سازی وجود ندارد. مهم این است که هنرمند بکوشد خود را به طبیعت نزدیک کند و بتواند آزادانه از ابزار بهره بگیرد. هنرمندانی را در گذشته داشته ایم که حتی با بهره گیری از چاقو آثار فاخری را خلق کرده اند و می توانیم از استادانی مانند آقای آباده‌ای، آقای صنیعی و آقای میغانی نام ببریم.
  • از فعالیت هایی که در این رشته هنری داشته اید بگویید.
من در ایران در سه نمایشگاه بین المللی تهران به مناسبت روز صنابع دستی شرکت کردم و در سرای سعد السلطنه قزوین هم غرفه‌ای دائمی دارم. همچنین در خارج از کشورهم در حدود  18 نمایشگاه در شهرهای مختلف میلان، فلورانس، نیس، مونتپلیه و ... شرکت کرده ام.
  • عمده ترین مشکل هنرمندان در این رشته چیست؟
بزرگترین مشکل هنرمند ایجاد فضایی برای تولید و در مرحله بعدی فضای عرضه است. اگر بتوانیم نمایشگاه های دائمی داشته باشیم، می توان امیدوار بود که مخاطبان بسیار زیادی نیز خواهیم داشت. توان مالی هنرمند برای شرکت در نمایشگاه های بین‌المللی و داخلی یکی از اصلی ترین موانع ورود آنها به این عرصه است که اگر این غرفه ها به رایگان در اختیار هنرمندان قرار بگیرد قدم بزرگی است.
  • صحبت پایانی.
دنیای چوب جهان متفاوتی است و باید از وجود این ماده لذت ببریم و وظیفه انسانی ما این است که از چوب چه به عنوان یک درخت و یا وسیله کار مراقبت کنیم. دنیای هنر دنیای درون و عشق است ما و صرفا به ساخت یک چیز مشغول نیستیم، بلکه   بیانگر احساسات ماست.



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code