موضوعات
کرمان

مانده ام که شهرم را به تصویر بکشم

نویسنده: رضا رنجبران /خبرنگار استان‌ها
«حامدسعادت‌» یکی از مستند سازان جوان کرمانی است که مستند های او مانند «مردی ‌که ‌فسیل‌شد» در جشنواره های مختلف صاحب جوایز بسیاری شده است...
1396/04/14
«حامدسعادت‌» یکی از مستند سازان جوان کرمانی است که مستند های او مانند «مردی ‌که ‌فسیل‌شد» در جشنواره های مختلف صاحب جوایز بسیاری شده است. وی متولد سال ۱۳۶۲ در کرمان است. فیلمسازی ‌را ازسال ۸۷ آغاز کرد و با ساخت‌ فیلم های ‌مستند و داستانی، ‌همواره ‌با دریافت ‌جوایز‌ مختلف ‌برای ‌کرمان ‌افتخار‌آفرینی‌کرده‌ است. از جوایز او می توان به جایزه ‌ویژه فیلم ‌مستند بچه‌های‌ جهان ‌‌در بخش ‌صلیب ‌‌سرخ‌ جهانی ‌در چهلمین ‌جشنواره ‌بین‌المللی ‌فیلم‌ رشد، جایزه ‌بهترین ‌فیلم ‌داستانی ‌با فیلم ‌«رازنگاه» در هفتمین‌ جشنواره ‌فیلم ‌صد و ‌جایزه‌ بهترین ‌ایده ‌از جشنواره‌ تولیدات ‌حوزه‌های ‌هنری ‌‌سراسر کشور با فیلم «رازنگاه»اشاره کرد.  همچنین ‌در جشنواره‌ فیلم‌ مذهب ‌امروز با فیلم ‌«رازنگاه» درایتالیاشرکت کرده است. با این فیلمساز گپی کوتاه زدیم.
  • ویژگی فیلم های ‌شما به تصویر کشیدن مناطق و زیبایی های بکر زادگاهتان است، آیا واقعا هدف شما معرفی آثار و ابنیه تاریخی کرمان است. یا به عنوان لوکیشن از آن استفاده ابزاری می کنید؟
شاید دلیل‌ اصلی ‌ماندن ‌من ‌در ‌کرمان ‌معرفی ‌ظرفیت های ‌فراوان ‌این ‌استان با ابزار سینما و مستند‌ است. از استان ‌ما تصویر زیادی منتشر نشده ‌و تازمانی‌ که این همه ظرفیت ‌معرفی ‌نشود، اوضاع ‌استان‌ به همین شکل ‌است. اگر بهترین ‌جاده‌ها، هتل‌ها و بهترین ‌زیرساخت‌ها برای ‌سرمایه‌گذاری ‌فراهم ‌باشد باز هم هر سال‌ مسافران ‌تا ‌یزد می‌آیند بعد به ‌شیراز می روند و یا سری به ‌چابهار می زنند، اما به کرمان با این همه زیبایی نمی آیند. من ‌به‌ جرا ت ‌می‌گویم‌ که کرمان بسیار زیباست و من در این‌ شهر و استان ‌نفس ‌می کشم‌ و دوری ‌از اینجا نفس ‌من ‌را تنگ‌ می کند.
  • یکی‌ ازمهم ‌ترین‌مراحل‌ تولید فیلم ‌مستند، ‌تحقیق ‌و پژوهش موضوع است، شما این امر را در ساخت مستند، چقدر حیاتی می دانید؟
از دید من مهمترین ‌بخش‌ فیلم ‌مستند تدوین ‌است ‌و تحقیق ‌رده‌ دوم ‌اهمیت ‌را نسبت‌ به ‌سایر بخش‌های ‌تخصصی‌ فیلم دارد.همیشه‌ یکی ‌از معضلات ‌سینمای ‌مستند ناکافی ‌بودن ‌تحقیق ‌یا نبود آن‌ است که مشکل اصلی سینماگران ما در شهرستان هاست. تحقیق ‌به ‌شما اشراف‌ کامل ‌به ‌زوایای ‌مختلف ‌سوژه ‌را می دهد و چون ‌در فیلم‌ مستند با اتفاقات‌ غیرقابل ‌پیش‌بینی ‌مواجه‌ می شویم ‌در صورت‌ تحقیق ‌کافی ‌و اطلاعات ‌از چگونگی ‌و ‌چرایی ‌اتفاقات ‌حول ‌سوژه موجب می شود ازمسیر اصلی‌ فیلمنامه ‌و طرح اصلی ‌ خارج‌ نشوید. ‌به ‌قول ‌معروف ‌به جای ‌اینکه ‌شما سوژه‌ را پیش ‌ببرید ‌سوژه ‌شما را با خود می برد.
  •  در حال‌ حاضر جایگاه ‌فیلم ‌مستند در کرمان ‌را چگونه ‌می بینید؟
خاستگاه ‌اصلی ‌فیلم‌ مستند تلویزیون ‌است. معمولا در همه جای دنیا، شبکه های تلویزیونی برای‌جلب ‌مخاطب ‌از پخش‌ مستندهای‌ خوب ‌استفاده ‌می کنند. اما جایگاه‌ مستند در تلویزیون ‌ما کجاست؟ ‌و حالا این موضوع را در حد یک ‌استان ‌مانند ‌کرمان‌ بسنجید. در حال‌‌ حاضر به ‌دلیل ‌کمبود بودجه، شبکه استانی کرمان ‌اصلا تولید مستند ‌ندارد. تقریبا می‌توان گفت ‌مستند و مستندسازی ‌در استان ‌کرمان ‌به ‌بیراهه ‌رفته ‌و جایگاهی ‌ندارد. البته ‌به‌ جز تعداد انگشت ‌شماری ‌از هنرمندان جوان‌ یا پیشکسوت ‌که ‌به صورت‌ تخصصی‌ و با علاقه ‌به ‌مستندسازی می پردازند- که ‌تعدادشان‌ به ‌اندازه ‌انگشتان ‌یک ‌دست‌ هم ‌نمی رسد- ما فیلمساز مستند به ‌معنی‌ واقعی در استان ‌نداریم.



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code