موضوعات
کرمان

افتخار جهانی با فرهنگ اصیل کرمانی‌ها

نویسنده: وحید استرون/ خبرنگار استان‌ها
چند روز پیش «مسعود نکوئی» آهنگساز کرمانی در رقابت‌های بین المللی آهنگسازی کرال تنها با یک رای اختلاف با رتبه سوم در جایگاه چهارم قرار گرفت...
1396/08/08
چند روز پیش «مسعود نکوئی» آهنگساز کرمانی در رقابت‌های بین المللی آهنگسازی کرال تنها با یک رای اختلاف با رتبه سوم در جایگاه چهارم قرار گرفت.
در مرحله پایانی این رقابت‌ها که در کشور ایتالیا برگزار شد، 10 آهنگساز برتر راه یافته به مرحله نهایی کشور ایتالیا، آمریکا، ایران، استرالیا ، ژاپن ، نیوزلند، پرتغال ، اندونزی ، کانادا و انگلستان با هم به رقابت پرداختند و مسعود نکوئی تنها شرکت کننده از ایران تنها با یک رای اختلاف با رتبه سوم در جایگاه چهارم قرار گرفت وافتخاری دیگر در موسیقی و عرصه بین‌‌المللی به دست آورد.
این آهنگساز کرمانی با ارائه پارتیتور آهنگ‌های کُرال، آکاپلا، پلی فنیک ، خدای ناخدا، همای رحمت و یوسف گمگشته در این رقابت‌ها شرکت کرد و پارتیتور خدای ناخدا از دید داوران شایسته رتبه دوم و پارتیتور همای رحمت شایسته رتبه سوم شناخته شد، اما در مجموع سه پارتیتور در جایگاه چهارم قرار گرفت. با این حال در وصف نکوئی باید گفت که این هنرمند شناخته شده موسیقی کلاسیک و فعال در زمینه آهنگسازی و رهبری گروه کُر، متولد و ساکن کرمان است. او سال‌هاست که به پرورش نسل‌های جدید موسیقی و آهنگسازی برای احیای هویت ایرانی به زبان موسیقی و معرفی بازی‌ها و آداب و رسوم و گویش‌های جنوب شرق ایران به زبان موسیقی می‌پردازد. به همین بهانه‌ و نیزکسب جایزه از کشور ایتالیا با این هنرمند کرمانی به گفت و گو نشستیم.
  • شما به تازگی در فستیوال بین‌المللی کشور ایتالیا مقام کسب کردید، درباره سیستم ارزیابی این فستیوال بگویید که بر چه اساس داوران و آهنگسازان در آن شرکت کردند؟
 مرحله اول این رقابت‌ها   سال 2016 بود که با توجه به تعدد شرکت کنندگان، هرگز فکر نمی‌کردم  آثارم درردیف 10 اثر برگزیده قرار بگیرد، چون آثارتوسط  پنج داور بین المللی مورد ارزیابی قرار می‌گرفت. به هر حال این ژانر موسیقی بیشتر در اروپا و امریکا متداول بوده و رشد کرده، باور نمی‌کردم که آثار من پس از یک‌سال بررسی آثار در سال 2017 به مرحله نهایی راه پیدا کند. پنج داور متخصص از ایتالیا با نام‌های لورنزو اورلاندی، کریس ویلیامز، دانیل ونتوری، ماتیو جولیانی و جیلیو گارُتی آثار را بررسی و رای نهایی را اعلام کردند. شیوه امتیاز دهی این گونه طراحی شده بود که هر داور به رتبه 1 عدد3 ، رتبه 2 عدد2 و رتبه 3 عدد 1 اعطا می‌کرد که پس از بررسی آثار من از نظر چهار داور حائز رتبه دوم و سوم شد و با مجموع رای داوران به رتبه چهارم دست یافت.
  • شما به استناد کتاب پارتیتورها و آلبوم‌های موسیقی‌تان بیش از 230 قطعه موسیقی کُرال و ارکسترال ساختید و همچنین در حال حاضر «گروه مهر وطن» در کرمان تنها گروه کُر ایرانی است که آثار جدید کرال می‌سازد و به صورت آلبوم و کتاب منتشر می‌کند، با این حال همچنان در کرمان زندگی می‌کنید، چرا مثل بسیاری از هنرمند به پایتخت نمی‌آیید و در زادگاه‌تان کار می‌کنید؟
وقتی  در شهری به نام کرمان با آرامش و به دور از هیاهوی مرکز زندگی می‌کنید و با فرهنگی چندهزار ساله روبه‌رو‌یید  هر چه به آن خدمت کنید و بخواهید آن را بشناسید باز هم کم است. چگونه می‌توانید این فرهنگ غنی و ناشناخته را رها کنید، من در آلبوم‌های جدید آهنگ‌های کوچه بازار قدیم تهران 14 قطعه را به سبک آکاپلا تنظیم کردم و از شهرهای نیشابور و چند شهر دیگر ایران نیز چند قطعه با گویش‌های محلی به صورت آکاپلای پلی فنیک ساخته ام.
  • ظاهرا این کارها برای جذب گردشگران به کشور و کرمان ساخته شده است، در این باره می‌توانید، بیشتر توضیح دهید.
بله، این سبک‌ها نظایر کمی در دنیا دارند پس دسته بندی و برای طیف‌های متنوع گردشگران اجرا می‌شوند. «موزیکیوم»، «نوروزگاه»، «اکتاپلا»، «کارآوا و کاررفتار»، «کُرراک»، «نوای زباله»، «جشنواره و تور آوازی نکوئی»و «گردشگری مجازی آوازی کرمان» از این  دسته هستند. موزیکیوم یک سبک ترکیبی از موسیقی آوازی آکاپلا (بدون ساز) و استفاده از فضای موزه برای اجرای این نوع موسیقی است به گونه‌ای که  در آن برنامه زنده می‌شود و جریانات تاریخی با سناریوهای مربوطه در آن به اجرا در می‌آید.
این جریانات به صورت اجرای موسیقی آوازی و ابزاری و گاهی سازی است و مخاطب را به دنبال خود می‌کشاند بدین معنا که در این برنامه مخاطب در مسیری به‌دنبال جریان موسیقی که راوی جریان و رویداد در موزه است حرکت می‌کند و خود بخشی از اتفاقات و مراسم‌های آن برنامه است.
این برنامه‌ها تا کنون در موزه‌های حمام گنجعلیخان و موزه هرندی کرمان در شب‌هایی خاص به مناسبت‌های تاریخی و در ساعاتی خاص برگزار شده است و تعجب و حیرت شرکت کنندگان را به همراه داشته است. «نوروزگاه کرمان» در سال 1395 به عنوان بهترین مراسم نوروزگاهی ایران توانست با 50 اجراکننده نظر گردشگران ایرانی و خارجی را به خود جلب کند. شیوه اجرایی این گونه بود که گردشگران با مراسم چهارشنبه آخر سال و مراسم پیش از سال نو به واسطه اجرای موسیقی و رسوم آن آشنا می‌شدند، از خوراکی‌های اصیل کرمان تناول می‌کردند. در این برنامه‌ها بیش از 25 بازی محلی ایرانی و کرمانی به صورت کرال آکاپلا پلی فنیک با صدای کودک و نوجوان احیا شد.  «اکتاپلا» ترکیبی از موسیقی آکاپلا ( بدون ساز) و اکت به معنای حرکت است که نمونه آن اکتاپلای قیام شالباف‌هاست که در 17 شب برنامه   شاهد استقبال بی‌نظیری بود و توانست بیش از 3000 مخاطب را به خود جذب کند. در این برنامه یک جریان فرهنگی مربوط به 250 سال پیش که مبتنی برصنعت ابریشم و شالبافی بود به زبان موسیقی و حرکت به اجرا در آمد.

 
کارآوا و کاررفتار: تولید و اجرای مراحل انجام کار و مشاغل قدیم که  در حال فراموشی است به زبان آواز و با حرکات جمعی و مرتبط آن. در این سبک که به‌صورت کرال آکاپلا است هر گروه صدایی به نقش آفرینی مربوط به کار خود می‌پردازد و مجموع آن آوازها و حرکات بیانگر آن شغل و حرفه است.

کُرراک: این سبک نوخاسته ، برخاسته از دو شیوه موسیقی کرال آکاپلای پلی فنیک و موسیقی با سازبندی راک است که قطعات چهاربخشی کرال با همراهی سازبندی و جمله بندی راک را اجرا می‌کند. این نوع موسیقی شامل قطعات آوازی کرال مذهبی ، محلی است که برخی آثار با گویش و لهجه نیز با شیوه‌ای خاص و پر انرژی اجرا می‌شود.

نوای زباله: ساخت و اجرای موسیقی با وسایل دور ریختنی   برای هشیاری مردم در خصوص تولید کمتر زباله و استفاده نکردن از پاکت‌های پلاستیکی با گروه موسیقی 88 نفره که بزرگ‌ترین ابزار نوازی زباله‌ای در ایران محسوب می‌شود در کرمان با همکاری شهرداری و موسسه نسل مهر برگزار شد و بازخورد بسیار خوبی در مجامع ملی و بین المللی داشت و از شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی به نمایش گذاشته شد.

جشنواره و تور آوازی نکوئی: همیشه برای گروه‌های کر و خوانندگان تجربه‌های جدید در تورهای آوازی در سراسر دنیا جذاب و آموزنده است.   این امکان را در مکانی جذاب و دیدنی ، در ایران و کرمان ، برای گروه‌های آوازی فراهم آورده شده است. این رویداد آوازی با مشارکت گروه‌های ایرانی و گروه‌های شرکت کننده از سراسر دنیا در کرمان به انجام خواهد رسید.
کرمان شهری تاریخی با پیشینه چند هزار ساله و جذابیت‌های فوق العاده فرهنگی و هنری و آداب و رسوم خاص است که برای گردشگران داخلی و خارجی اهمیت بسیاری دارد. به‌عنوان مثال: کلوت‌ها (یکی از معروف‌ترین بیابان‌های خاص در دنیا)، میمند (روستای دستکند چندهزارساله) ، بازار گنجعلیخان (۴۰۰ سال پیشینه) ، ارگ بم (۲۰۰۰سال پیشینه) ، باغ شاهزاده ماهان و …سالانه‌هزاران‌گردشگررابه‌خودجذب‌می‌کنند.



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code