موضوعات
قم

آیه مباهله؛ سند افتخار

نویسنده: سمیرا روشنایی قم- خبرنگار
«‌ای جماعت مسیحی! من چهره‌هایی را می‌بینم که اگر از خدا بخواهند کوه را از جا بکند، خدا به واسطه این خواسته، کوه را جابه‌جا می‌کند...
1396/06/22
«‌ای جماعت مسیحی! من چهره‌هایی را می‌بینم که اگر از خدا بخواهند کوه را از جا بکند، خدا به واسطه این خواسته، کوه را جابه‌جا می‌کند. پس مباهله نکنید که به گونه‌ای هلاک خواهید شد.» این سخن یکی از بزرگان مسیحی سند تاریخی بر حقانیت اسلام و اهل‌بیت پیامبر(ع) است که در جریان مباهله بیان شد.

آیه‌ای در شأن اهل‌بیت(ع)
حجت‌الاسلام والمسلمین «مسعود عالی» یکی از کارشناسان دینی روز مباهله را روز عید و غدیر دیگر دانست و با بیان حقانیت اهل‌بیت پیامبر(ع) گفت: آیه مباهله بر اساس نظر همه مفسران و عالمان شیعه و سنی در شأن اهل‌بیت پیامبر(ع) نازل شده و این سندی بر فضلیت و جایگاه والای آن بزرگواران است.
وی افزود: وقتی طبق مفاهیم این آیه شریفه، امام علی(ع) به عنوان نفس پیامبر(ص) خطاب می‌شود یعنی امام علی(ع) در نهایت فضیلت و کمال قرار دارند و هیچ کسی با ایشان برابری نمی‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین عالی ادامه داد: زمخشری، یکی از علمای اهل سنت، پس از نقل جریان مباهله نتیجه‌گیری کرده بود که این واقعه دلیلی قوی بر فضیلت اصحاب کساء است.
وی افزود: بر اساس آیه مباهله، امیرالمومنین(ع) که جان پیامبر(ص) است جز مسأله نبوت همه خصوصیات پیامبر(ص) را دارد. یعنی اگر پیامبر(ص) از انبیای الهی و مردم بافضیلت‌تر و لایق ولایت بر همه هستند، امیرالمومنین(ع) هم همین ویژگی را دارد.

دو نمونه مباهله
مباهله که به معنای دعوت به نفرین و لعن کردن است در طول تاریخ نیز سابقه دارد و فقط به گفت‌وگوی پیامبر اسلام(ص) با مسیحی‌ها ختم نمی‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین «ابوالقاسم عالمی»، کارشناس مذهبی، با بیان این که مباهله به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای اسلامی برای نسل جوان مورد غفلت واقع شده، به نمونه‌هایی از مباهله اشاره کرد و افزود: در روز عاشورا هم مباهله میان «بریربن خضیر»، از یاران امام حسین(ع)، و شخصی از سپاه عمرسعد به نام «یزیدبن معقل» انجام شد و پس از آن، 2 نفر به روی یکدیگر شمشیر کشیدند که یزیدبن معقل به دست بریربن خضیر کشته شد.
وی با ذکر نمونه دیگری از مباهله ادامه داد: بین «محمدبن احمد»، یکی از نوه‌های صفوان‌بن مهران، با قاضی موصل در مسأله امامت بحث شد. آن زمان مردم موصل خیلی ولایی نبودند و قاضی موصل هم طرفدار امیرالمومنین(ع) نبود. وقتی این دو نفر استدلال همدیگر را نپذیرفتند، نوه صفوان‌بن مهران پیشنهاد مباهله داد. او دستش را در دست قاضی موصل گذاشت و با همدیگر گفتند خداوند بین آن‌ها قضاوت کند. قاضی موصل هر روز برای عرض ارادت نزد والی شهر می‌رفت. بعد از این که دو‌سه روز خبری از او نشد، والی شهر از دیگران در مورد دلیل حضور نیافتن قاضی پرسید که به او گفتند از لحظه‌ای که قاضی شهر از جلسه مباهله خارج شد، بیمار شد و از دنیا رفت.
حجت‌الاسلام عالمی تأکید کرد: این نشان می‌دهد مباهله یک مسأله عمومی است و انسان می‌تواند در مسأله امامت، تشیع و دین با دیگران مباهله کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین «محسن قرائتی»، مفسر قرآن کریم، نیز معتقد است بر اساس روایتی که در المیزان نقل شده، مباهله فقط منحصر به نصارا نبوده بلکه پیامبر اسلام(ص) با یهودی‌ها هم مباهله کردند.
وی افزود: مؤمنان هم می‌توانند در جایی که می‌بینند افرادی لجباز هستند و هیچ استدلالی را نمی‌پذیرند با آن‌ها مباهله کنند.

12 نکته تفسیری و اخلاقی در مباهله
حجت‌الاسلام قرائتی به بیان 12 نکته تفسیری و اخلاقی از جریان مباهله پرداخت و اظهار کرد: نخستین نکته مباهله این است که اگر انسان، ایمان به هدف داشته باشد حاضر است خودش و نزدیک‌ترین افرادش را در معرض خطر قرار دهد. امام حسین علیه‌السلام هم اعضای خانواده خودشان را به کربلا بردند و در معرض اسارت قرار گرفتند.
این مفسر قرآن کریم با بیان این که آخرین برگ و سلاح برنده انسان، دعاست، بیان کرد: جایی که استدلال و معجزه نفوذ نمی‌کند از راه نفرین و دعا می‌شود استفاده کرد.
وی با بیان این که زن و مرد در همه صحنه‌های مهم حضور دارند، گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) در مسأله مباهله، حضرت فاطمه‌زهرا(س) را به میدان آوردند. علاوه بر این، هاجر در کنار حضرت ابراهیم(ع)، حضرت زینب(س) در کنار امام حسین(ع) و حضرت خدیجه(س) در کنار پیامبر(ص) نقش‌آفرینی کردند. بنابراین توجه به عنصر و مقام و دخالت زن در همه امور مورد تأکید بوده است.

علی(ع) جان پیامبر(ص)
حجت‌الاسلام قرائتی اضافه کرد: از آیه مباهله معلوم می‌شود امام علی(ع) جان پیامبر(ص) است. به همین دلیل اشکالی ندارد بگوییم علی(ع) بر انبیای الهی و پیامبران برتری دارد.
وی در بیان یکی دیگر از نکته‌های تفسیری آیه مباهله به والدین توصیه کرد در مجالس دعا، فرزندان را با خودشان ببرند.
این مفسر قرآن کریم افزود: روایت داریم امام باقر(ع) گاهی که می‌خواستند دعا کنند، بچه‌ها را جمع می‌کردند و به آن‌ها می‌فرمودند آمین بگویند. معلوم می‌شود دعای اهل‌بیت پیامبر(ع) مستجاب می‌شود.
حجت‌الاسلام قرائتی، استمداد از غیب پس از به‌کارگیری توانایی‌های عادی را یکی دیگر از نکته‌های تفسیری این آیه برشمرد و اظهار کرد: در مواجهه با افرادی از اعتقادها و باورهای دیگر نباید نفرین کنیم. دعا و نفرین برای مرحله آخر است. قرآن کریم تأکید دارد اول با منطق باید با هم گفت‌وگو کنیم؛ بنابراین استدلال را باید با استدلال جواب داد و لجاجت را باید سرکوب کرد.
وی بیان کرد: از آموزه‌های دیگر آیه مباهله این است که اگر مؤمنان محکم بایستند، دشمن به دلیل باورهای باطل عقب‌نشینی می‌کند. در جریان مباهله وقتی اهل‌بیت پیامبر(ع) با اقتدار رفتند که نفرین کنند، مسیحی‌ها عقب‌نشینی کردند.  حجت‌الاسلام قرائتی با بیان این که سند آیه مباهله خیلی معتبر است، افزود: در جلد سوم المیزان ماجرای مباهله از 51 نفر از اصحاب پیامبر نقل شده است.
وی تأکید کرد: آیه مباهله نشانه مقام اهل‌بیت پیامبر(ع) است که در بسیاری از تفسیرهای اهل‌سنت نقل شده است.
حجت‌الاسلام قرائتی اظهار کرد: در کتاب احقاق‌الحق 60 نفر از بزرگان اهل‌سنت نام برده شده که گفتند آیه مباهله دلالت بر عظمت پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) ایشان دارد.

معجزه اسلام
آیت‌الله «سیدمحمد حسینی‌قزوینی»، استاد حوزه علمیه، که با بسیاری از علمای اهل‌سنت و وهابیون جلسه‌های متعدد مناظره و گفت‌وگو داشته، معتقد است مباهله معجزه جاودانه اسلام است که از دیدگاه علمای شیعه و سنی امری متدوال محسوب می‌شود.
به گفته وی در حال حاضر نیز برخی وهابیون با وجود این که در جلسه‌های علمی و مناظره به حقانیت اهل‌بیت(ع) یقین پیدا می‌کنند ولی انکار و لجاجت می‌ورزند و مباهله همچنان می‌تواند جاری باشد.



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code