موضوعات
قزوین

هنر

بودجه ندهند تئاتر قزوین تعطیل می شود

نویسنده: محمدمهدی نعيميان
يك زنجيره از ضعف مديريتي تا مشكلات مالي سبب شده تئاتر در استان به جايگاه واقعي خودش نرسد.
1393/10/08
صداي پيرمرد بامزه وشيرين‌زبان «خان بابا» براي همه مردم قزوين آشناست وحالا خيلي‌ها لهجه قزويني را با صداي خان بابا مي‌شناسند. اما شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد صداپيشه اين پيرمرد، جواني بااستعداد و توانمند است كه در زندگي روزمره بدون لهجه حرف مي‌زند.
«فرشيد قلي پور» در سال 1361 در محله «ايري كوچه» قزوين متولد شد و به گفته خودش از 10سالگي با حمايت خاله‌اش كه معلمي هنردوست بود فعاليت هنري خودش را آغاز كرد.
 او با گذراندن دوره‌هاي هنري در مؤسسه «كارنامه» زير نظر «پرويز پرستويي» اطلاعات هنري خود را افزايش داد و از همان سال‌ها همكاري‌اش را با صدا وسيما آغاز كرد. قلي‌پور اكنون يك فيلمساز، بازيگر و صداپيشه است كه يك تنه پرچم لهجه قزويني را در سيماي قزوين بالا نگه داشته و با همكاري«محسن آقالر» مشغول تهيه مجموعه «آفتابگردان» است.
اين بازيگر تئاتر بزرگ‌ترين مشكل نمايش را مسائل مالي دانست و گفت: هنوز سرمايه‌گذاري در زمينه تئاتر در ايران جا نيفتاده و اين باعث سرخورده شدن استعدادها و از دست رفتن فرصت‌ها شده است. وي نبودن سالن مناسب اجرا را نيز از ديگر مشكلات دانست و افزود: سالن علامه اميني يك سالن كوچك و نمور است كه اگر هنرمندان را هم در نظر نگيريم در‌شأن مردم قزوين نيست براي تماشاي نمايش به اين سالن بيايند.
قلي‌پور با بيان پيشرفت‌هايي كه در سال‌هاي اخير در رشته خوشنويسي حاصل شده است، گفت: در زمينه تئاتر مسئولان يك چشم‌انداز درست ترسيم نكرده‌اند و برنامه چندساله‌اي براي تئاتر استان ندارند و به همين دليل هم نمي‌توانند از تأثير اين هنر درپيشبرد فرهنگ استان بهره‌مند شوند. اتفاقي كه در خوشنويسي روي داد و باعث شد منفعت زيادي به هنرمندان اين رشته و فرهنگ استان برسد. در واقع يك زنجيره از ضعف مديريتي تا مشكلات مالي سبب شده تئاتر در استان به جايگاه واقعي خودش نرسد.
صدا پيشه نقش خان بابا با گلايه از كم محلي مسئولان به هنرهاي نمايشي گفت: روز اولي كه يك مسئول حكمش را مي‌گيرد ديداري با هنرمندان مي‌گذارد و مي‌گويد از مشكلاتتان بگوييد و حتي مباحثي كه مطرح مي‌شود را يادداشت نمي‌كند. بعد هم مي‌رود و فراموش مي‌كند كه هنرمندان چه گفتند و چه خواستند. وقتي مسئولي بخواهد‌پز هنري بدهد مي‌رود از يك نمايشگاه خوشنويسي بازديد مي‌كند وچند عكس مي‌گيرد و مي‌گويد ما هم كارفرهنگي كرديم حتي چند اثر خريديم. ولي هرگز نشده يك مسئول به يك كنسرت موسيقي يا اجراي تئاتر برود. مگر تئاتر هنر نيست؟ حتي تئاتر مذهبي هم كه اجرا مي‌كنيم و از آقايان دعوت مي‌كنيم براي تماشاي آن هم نمي‌آيند. اگر با تئاتر مشكلي دارند تعطيلش كنند! بگويند ما براي اين هنر بودجه‌اي نداريم و برايمان اهميتي هم ندارد؛ تا ما هم تكليف خود را بدانيم. من به دوستان پيشنهاد كردم كه سال94 تئاتر را تعطيل كنيم يعني نه اجرايي داشته باشيم نه جشنواره برگزار كنيم و ببينيم اصلاً كسي متوجه مي‌شود يا خير؟
وي با بيان طرح تكيه بر گيشه گفت: مخاطب نمايش در قزوين با تهران فرق دارد. شب اول اجرا كه خانواده خودمان براي تماشا مي‌آيند، شب دوم اقوام و آشنايان و بعد هم همسايگان و دوستان. چهره‌هاي جديدي مخاطب ما نيستند. در آن صورت هم براي يك بليت 3 هزارتوماني آنقدر چانه مي‌زنند كه يا پول ندهند يا تخفيف ويژه‌اي بگيرند و اصلاً اين نگاه در جامعه وجود ندارد تا با استقبال از كارهاي هنري همچون تئاتر از هنرمنداني كه تنها راه ارتزاقشان اين هنر است حمايتي شود.

انگيزه شركت در جشنواره
سازنده فيلم موفق «وقتي ساعت براي بار هفتم نواخت» با بيان اين‌كه جشنواره تئاتر هم ديگر جدي گرفته نمي‌شود گفت: در اين‌كه وجود جشنواره مفيد وضروري است حرفي نيست ولي اين‌كه چرا وچگونه يك جشنواره برگزار كنيم مهم است. اگر صرفاً بخواهيم يك جشنواره برگزار كنيم كه بيلان‌كاري بدهيم و بگوييم جشنواره فلان را در استان برگزار كرديم فقط وقت وسرمايه را هدر داده‌ايم. براي مثال من امسال در جشنواره شركت نكردم ولي نسبت به سال پيش كه 2 كار در جشنواره داشتم هم چيزي از دست ندادم. در واقع جشنواره بايد هدفمند و مؤثر باشد و در كنار آن وركشاپ‌ و تحليل‌هاي تخصصي برگزار شود تا نقاط ضعف هر كار مشخص شود و براي سال آينده برنامه بهتري مطرح شود. به اين‌ترتيب با تشويق برگزيدگان براي هنرمندان انگيزه ايجاد كنيم كه بروند روي نقاط ضعف خود كار كنند و هر سال نسبت به سال قبل شاهد پيشرفت آنها باشيم. در غير‌اين صورت جشنواره هم معجزه‌اي براي اعتلاي هنراستان نمي‌كند.
تئاتر براي اين‌كه از اين بن‌بست خارج شود بايد به بخش خصوصي واگذار شود البته منظورم اين نيست كه به مزايده گذاشته شود. يعني در حوزه‌هاي تخصصي كارشناسان امرمديريت مسائل را به‌دست بگيرند و درحوزه‌هاي ديگر مسئولان مربوطه حمايت‌هاي درستي از آنها داشته و به مشكلات وچالش‌هاي هنرمندان توجه كنند.



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code