موضوعات
مازندران

چالش‌های تازه فیلمساز بابلی در مسیر تولید سومین اثر

نویسنده: علی احسانی خبرنگار
با ورود به 6 ماه دوم سال و نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر، سینماگران اسب خود را زین کرده‌اند که هرچه سریع‌تر پروسه تولید را در این فرصت باقی‌مانده شروع کنند....
1396/07/19
با ورود به 6 ماه دوم سال و نزدیک شدن به زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر، سینماگران اسب خود را زین کرده‌اند که هرچه سریع‌تر پروسه تولید را در این فرصت باقی‌مانده شروع کنند. برخی از فیلمسازان برای رفتن پشت دوربین از  ابتدای سال وارد گود شد‌ه‌اند که به سبب انواع و اقسام دست‌اندازهای تولیدی و نظارتی برنامه‌هایشان گاه متوقف شدند و برخی از گردونه تولید به کلی بیرون رفتند.
«حسین مهدویان» فیلمساز جوان بابلی که «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز» را در کارنامه خود دارد و با این 2 اثر سینمایی خود توجه مخاطبان و اهل فن را به خود جلب کرده است، برای ساخت سومین فیلم سینمایی خود اقدام کرد که البته هنوز پاسخی نگرفته است.

«لاتاری» برگشت خورده
اردیبهشت ماه امسال سازنده فیلم موفق «ایستاده در غبار» در صفحه شخصی خود خبر آغاز نگارش فیلمنامه تازه خود را اعلام کرد. نگارش فیلمنامه تیر ماه به پایان رسید و مهدویان فیلمنامه را به نام «لاتاری» به سازمان سینمایی ارائه کرد که البته تاکنون اعضای شورای پروانه ساخت در ماه مرداد با ساخت آن موافقت نکرده‌اند.
البته پس از چند روز در سایت‌های سینمایی خبرهای غیررسمی در مورد احتمال صدور مجوز ساخت این فیلمنامه با تغییر تهیه‌‌کننده آن منتشر شد. «سید محمود رضوی» تهیه‌کننده «ماجرای نیمروز» وارد گود شد و دوباره تقاضای پروانه ساخت داد، اما تغییر تهیه‌کننده این فیلم سینمایی موجب نشد که اعضای شورای پروانه ساخت راضی به صدور مجوز این فیلمنامه سینمایی شوند.
یکی از مخالفان اصلی فیلمنامه «لاتاری» چهره نام‌آشنایی در سینماست. «جمال شورجه» سازنده برخی از فیلم‌های جنگی در دهه 70، عضو شورای پروانه ساخت بود که اعتقاد داشت ساخت این فیلم در شأن مهدویان که فیلمساز مورد وثوق یک جناح سیاسی که پشتیبان وی در ساخت 2 فیلمنامه سینمایی اخیر او بوده‌اند، نیست و فیلمساز جوان مازنی باید سراغ سوژه‌های دیگری برود.
«محمدحسین مهدویان» در واکنش به این مخالفت در صفحه شخصی یکی از جملات «ژان پل سارتر» را منتشر کرد که گفته بود «اگر یک فلج نتواند قهرمان ماراتن شود، خودش مقصر است» و در ادامه نیز نوشت: «من هم اگر نتوانم فیلمی را که به آن ایمان دارم بسازم، فقط و فقط و فقط خودم مقصرم.»
سازنده فیلم برتر جشنواره فیلم فجر در آخرین پست خود که اواخر مرداد منتشر کرده بود، با حالتی کنایه‌آمیز از چند هشتگ بهره برد و برای ساخت فیلمنامه «لاتاری» ابراز امیدواری کرد و نوشت: «موانع همیشه هست. مهم این است که ناامید نشوم که نمی‌شوم.»
فیلمساز بابلی در میانه‌های شهریور مشغول پروسه پس‌تولید مستند «ترور سرچشمه» بود تا نخستین نمایش آن در جشنواره سینما- حقیقت محقق شود. در همین ایام پس از توفیق نیافتن وی در راه‌اندازی پروژه «لاتاری»، مهدویان خبر نگارش فیلمنامه تازه‌ای به نام «لاغرها برمی‌گردند» را رسانه‌ای کرد.

مشکل جای دیگری است
 جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران حاشیه دیگری را برای سینماگر جوان مازنی رقم زد. جوایز هر بخش را فیلمسازان و بازیگران مطرح به برگزیدگان اهدا می‌کردند که «جعفر پناهی» از دادن جایزه به فیلمساز خوش‌فکر مازنی امتناع کرد و حاشیه دیگری برای این سینماگر جوان به وجود آورد. پناهی این حرکت خود را دفاع از سینمای مستقل در برابر سینمای دولتی عنوان کرد.
البته پس از اکران نوروزی «ماجرای نیمروز» برخی از روزنامه‌نگاران و ایضاً اهل سیاست دومین ساخته مهدویان را یک اثر سفارشی تلقی کردند که به تعبیر آن‌ها به اصل رخدادهای دهه 60 وفادار نبود. این طیف اعتقاد داشتند که سینماگر مازنی از زاویه درام باید مهاجمان به ملت را نیز ذره‌بین می‌برد و این یک‌سو‌نگری وزنه پژوهشی و تاریخی فیلم را به‌شدت نزول داده است.
این‌که سینماگر بابلی با حمایت نهادهای دولتی کارش را آغاز کرد بر کسی پوشیده نیست و خود او هم این قضیه را انکار نکرد.
کارگردانی مثل حاتمی‌کیا نیز از دهه 60 تاکنون با حمایت‌های دولت آثارش را ساخت و بخش خصوصی در تولید فیلم‌های او در این 3 دهه فیلمسازی نقش پررنگی نداشت. مهدویان با سریال مستند–داستانی «آخرین روزهای زمستان» نخستین بار نامش را بر سر زبان‌ها انداخت؛ سریالی مستند درباره شهید «حسن باقری» که با پشتیبانی سپاه پاسداران در مؤسسه روایت فتح تولید و در تلویزیون پخش شد.
«ایستاده در غبار» نخستین تجربه بلند سینمایی این کارگردان، درباره زندگی و دوران رزم «احمد متوسلیان» با همان تهیه‌کننده سریال «آخرین روزهای زمستان» و در همان حال و هوا و سبک ساخته شد.
مهدویان «ماجرای نیمروز» را هم با موضوع برخورد با نیروهای سازمان منافقین پس از ورودشان به فاز ترور و به‌اصطلاح نظامی به تهیه‌کنندگی «سیدمحمود رضوی» که آرا و افکارش را هیچ‌گاه پنهان نکرده، جلو دوربین برد.
به هر روی واضح است که  بخش عمده‌ای از تولیدات سینمای ایران با تزریق سرمایه‌های ارگان‌های دولتی و شبه‌دولتی محقق می‌شود و برچسب «فیلمساز دولتی» به این فیلمساز جوان مازنی دور از انصاف است.
 مهدویان با همین 2 اثر سینمایی و سریالی مستند که ساخته است ثابت کرد که جوان توانا و خوش‌فکری است که خوشبختانه این سماجت و کوشش او خریدار و طرفدار هم دارد.



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code