موضوعات
مرکزی

از ساخت مجسمه چوپان تا چاقوی قصابی

نویسنده:
اگر سری به موزه خانه تاریخی حسن پور اراک بزنیم در بخش مردم شناسی این موزه به مجموعه مجسمه‌هایی بر می‌خوردیم که هر یک از آنها مردمی را نشان می‌دهند که در گذشته و در روستا‌ها و محله‌های استان زندگی می‌کرده و مشغول کاری بوده اند...
1396/05/16
اگر سری به موزه خانه تاریخی حسن پور اراک بزنیم در بخش مردم شناسی این موزه به مجموعه مجسمه‌هایی بر می‌خوردیم که هر یک از آنها مردمی را نشان می‌دهند که در گذشته و در روستا‌ها و محله‌های استان زندگی می‌کرده و مشغول کاری بوده اند.
به گزارش فارس، سادگی و صمیمت این مجموعه‌ها گاهی بازدیدکنندگان را چنان محو تماشای خود می‌کنند که می‌توان حس نوستالژیشان به گذشته را دید.
این مجسمه‌ها در عین سادگی آنقدر راز با خود دارند که هریک از آنها می‌تواند مستندی از زندگی فراموش شده باشد که اکنون باید نشان آنها را در موزه‌ها جست و جو کرد.
این آثار همگی ساخته هنرمند مجسمه ساز اراکی، «زین‌العابدین کمال‌آبادی فراهانی» است که بدون استفاده از طرح و الگو آثار بسیار زیبایی را توسط چوب خلق می‌کند. برای آشنایی با این هنر با وی به گفت وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
  •  فعالیت هنری خود را از چه سالی آغاز کرده‌اید؟
از 19 سالگی وارد این حرفه شدم و با گذشت 40 سال هنوز از میزان علاقه من به این هنر کاسته نشده است.
هنر ساخت مجسمه به‌صورت ذاتی در درون من وجود دارد و خلق آثار بدون استفاده از الگو و طراحی از پیش تعیین‌شده انجام می‌شود و برای ساخت این مجسمه‌ها از سنگ، چوب و فلز استفاده می‌کنم.
  •  رویکرد شما در ساخت این آثار چیست؟
 مهم‌ترین رویکرد در ساخت این مجسمه‌ها احیای فرهنگ گذشته و تاریخ این مرزوبوم است.
به همین منظور تلاش کردم با بهره‌گیری از بافت تاریخی، هنرها، مشاغل و نحوه پوشش مردم در دوران گذشته این زیبایی‌های هنری را در بین مردم زنده کنم.
  •  استقبال مردم از این آثار چگونه بوده است؟
 خوشبختانه مردم این کشور هنوز به هنر علاقه‌مند هستند و با دیدن این آثار شور و شعف بسیاری از خود نشان می‌دهند.
سال‌ها پیش غرفه‌ای در یک نمایشگاه صنایع‌دستی گرفتم که بازدیدکنندگان از این غرفه استقبال زیادی کردند و تقاضا داشتند که دوره‌های آموزشی را برای علاقه‌مندان برگزار کنم.
بسیاری از مردم نیز تمایل دارند تا نمونه‌ای از این آثار را برای آنان بسازم و به دیگر شهرهای کشور ارسال کنم.
تاکنون 2 نفر برای آموزش در کارگاه من مشغول به فعالیت شده‌اند، اما علی‌رغم علاقه بسیار نتوانستند در این هنر موفق شوند، چراکه ساخت این مجسمه‌ها به توان و ذوق ذاتی نیاز دارد و نبود الگو و طراحی کارآموزان را با مشکل مواجه می‌کند.
  •  آیا در این حرفه با مشکل خاصی روبه‌رو هستید؟
 مهم‌ترین مشکل در این هنر نبود تجهیزات نوین است.اگر بتوان تجهیزات موردنیاز برای این کار را تهیه کرد قطعاً گامی مؤثر در رشد تولید این آثار برخواهیم داشت.
یکی دیگر از مشکلات موجود عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی است که اگر امکانات لازم برای ساخت این آثار فراهم شود و دستگاه‌های اجرایی به خرید این آثار هنری اقدام کنند قطعاً مشکلات مالی بسیاری از هنرمندان رفع خواهد شد.
در حال حاضر به دلیل مشکلات مالی ساخت مجسمه و پیکرتراشی را کنار گذاشته و به ساخت چاقوهای قصابی  روی آورده‌ام.
این هنر یک نوآوری محسوب می‌شود و تاکنون موفق به جذب بازار و توسعه تولید نشده‌ام.
  •  ساخت هر مجسمه به چه مدت‌زمان نیاز دارد؟
 مدت‌زمان ساخت هر مجسمه با توجه به ابعاد و ریزه‌کاری متفاوت است.
بیشتر مجسمه‌ها در ابعاد کوچک هستند که به دلیل ریزه‌کاری و دوخت لباس و... مدت‌زمان زیادی را صرف ساخت آن‌ها می‌کنم.
  •  تاکنون چه آثاری را خلق کرده‌اید؟
 مجسمه چوپان، ضامن آهو، پخت نان و بانوی قالی‌باف  بخشی از آثاری تولیدی هستند که ‌اکنون بخشی از این آثار در موزه حسن‌پور اراک نگهداری می‌شوند.



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code