موضوعات
لرستان

متولیان فرهنگی لرستان به نگارگری اهمیت نمی‌دهند

نویسنده: عباس دارایی /خرم آباد- خبرنگار
مردم لرستان از دیر‌باز با هنر رابطه ناگسستنی داشته اند و این رابطه در زندگی روزمره آنها جاری بوده و در طول زمان همچنان استوار مانده است...
1396/08/16
مردم لرستان از دیر‌باز با هنر رابطه ناگسستنی داشته اند و این رابطه در زندگی روزمره آنها جاری بوده و در طول زمان همچنان استوار مانده است. هنر پدیده‌ای فراگیر نزد مردمان این دیار بوده و وجود ابنیه تاریخی و آثار باستانی و صنایع دستی و صدها اثر ثبت شده میراث فرهنگی نشان دهنده جایگاه با اهمیت هنر در دوران‌های تاریخــی تا به امروز در لرستان است. نزد لرستانی‌ها زندگی و هنر از هم جدا نیست.
«سولماز عالی‌کیا» 30 ساله و دارای مدرک لیسانس طراحی فرش از دانشگاه سیستان و بلوچستان و کارشناسی ارشد صنایع دستی از دانشگاه هنر تهران از جمله هنرمندان لرستانی است که در زمینه تذهیب و نگار‌گری و جواهر‌سازی فعالیت دارد. وی بیش از 10 سال است که به صورت جدی در این عرصه فعالیت دارد. صحبت‌های این هنرمند فعال لرستانی را درباره هنر این مرز و بوم در ادامه بخوانید.
  • هنر تذهیب و نگار‌گری را تعریف کنید.
هنرهای مشرق زمین به ویژه هنرهای ایرانی دارای قدمت و پیشینه‌ای طولانی هستند. از میان انواع هنرهای قدیمی ایرانی، هنرهای تجسمی جایگاه خاصی داشته‌اند. یکی از این هنرها، هنر نگارگری به معنای عام آن است که شامل زیرمجموعه‌های مختلفی از جمله تذهیب، نقاشی و گل و ‌مرغ می‌شود‌. در نگار‌گری، نگارگر تذهیب از نمادهای گوناگون هوشمندانه بهره می‌برد تا مظاهر مادی و معنوی، ظاهری و باطنی را به بیننده هنر تذهیب نشان دهد.
  • از چه زمانی به حرفه هنری تذهیب و نگار‌گری علاقه‌مند شدید؟
من در همان سنین کودکی و اوایل تحصیلات ابتدایی در زمینه نقاشی استعداد داشتم و همیشه مورد تشویق معلمانم بودم. نقاشی خانه، درخت یا ابر و کوه و بسیاری از نقاشی‌هایی که از همان ابتدا می‌کشیدم، به گفته بسیاری از اطرافیانم خلاقانه بود. آرام آرام این نکته را به عنوان یک استعداد در خودم دیدم و به شیوه نیمه‌آماتور به یک هنرمند در رشته طراحی تبدیل شدم. رفته رفته این کار را ادامه دادم تا اینکه در مقطع دبیرستان با ترغیب دایی‌ام تصمیم گرفتم به صورت حرفه‌ای وارد عرصه هنر شوم و در این زمینه آموزش‌های لازم را فرابگیرم. ابتدا زیر نظر مرحوم استاد «اصغر بیرانوند» آموزش رنگ و روغن دیدم. همان زمان متوجه شدم که طراحی یک هنر بسیار عمیق با دامنه وسیع بوده و آنچه در ذهن داشته‌ام کاملا سطحی محسوب می‌شده
است. بنابراین باید وارد اقیانوسی از خلاقیت با اسلوب و روش‌های ذهنی و خلاقانه می شدم که کاری بسیار سخت و البته شیرین بود. بعد از آن، کار با مدادرنگی را دنبال کردم و در دوران دانشگاه هم با توجه به علاقه‌ای که داشتم وارد هنر نگار‌گری و تذهیب شدم و به صورت حرفه‌ای فعالیت‌هایم را دنبال کردم.
  • در مســـــابقـــات و جشنواره‌های استانی و ملی هم شرکت کرده‌اید؟
من در دوران کارشناسی در مسابقات زیادی شرکت داشتم و مقامات استانی و کشوری در زمینه تذهیب و نگارگری به دست آوردم، ولی بعدها به سمت پژوهش گرایش بیشتری پیدا کردم. علاوه بر چندین رتبه استانی، رتبه اول دانشجویی سال 88 در جشنواره میلاد امام رضا(ع) و رتبه چهارم المپیاد طراحی فرش در سال 89 را کسب کردم. دو بار هم از طرف استان در جشنواره بین‌المللی گرگان نامزد کسب رتبه شدم اما جایزه نگرفتم.
  • چه انتظاری از متولیان فرهنگی لرستان دارید؟
بیشتر هنرمندان ما به طور حرفه‌ای به هنر نمی‌پردازند و غالبا به دلیل ایجاد تنوع و سرگرمی به هنر گرایش دارند، به همین دلیل است که ما در قیاس با بسیاری از استان‌ها نمی‌توانیم هنر خود را به جامعه عرضه کرده و حرفی برای گفتن داشته باشیم. آن طور که باید متولیان فرهنگی لرستان به رشته های هنری از جمله نگارگری اهمیت نمی‌دهند. یک مشاهده سطحی نمی‌تواند مرارت‌ها و مشکلات جامعه هنری به خصوص هنرمندان در رشته‌های زیر‌مجموعه نگار‌گری را در‌ک کند‌. توقع این است که متناسب با مرارت‌هایی که هنرمندان ما می‌کشند در حوزه فرهنگی نیز حمایت شوند.




ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code