موضوعات
خوزستان

مسئولان باید دغدغه هنر داشته باشند

نویسنده: هادی عبیاوی اهواز- خبرنگار همشهری
متولد سال 1363 در اهواز است. فعالیت هنری خود را از سال 1386 در عرصه تئاتر آغاز كرد. چند سال در مقام بازیگر، كارگردان و طراح گرافیكی فعال بود و سپس با همین جدیتی كه در چهره دارد، تصمیم به نوشتن گرفت. بعد از 10 سال دوری از تئاتر استان و فعالیت مداوم در تئاتر كهگیلویه و بویراحمد به اهواز آمد و نخستین كارش در اهواز به نام «سیاه كوچولو» در مقام نویسنده به اجرای عموم در آمد...
1395/10/28
متولد سال 1363 در اهواز است. فعالیت هنری خود را از سال 1386 در عرصه تئاتر آغاز كرد. چند سال در مقام بازیگر، كارگردان و طراح گرافیكی فعال بود و سپس با همین جدیتی كه در چهره دارد، تصمیم به نوشتن گرفت. بعد از 10 سال دوری از تئاتر استان و فعالیت مداوم در تئاتر كهگیلویه و بویراحمد به اهواز آمد و نخستین كارش در اهواز به نام «سیاه كوچولو» در مقام نویسنده به اجرای عموم در آمد. بعد از آن دومین متن او «سرگذشت نابهنگام زنی كه مدام می‌خندید» برای بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر استانی خوزستان آماده شد. این اثر نخستین تئاتر «سیاوش عالی پور» است كه نویسندگی و كارگردانی آن را خود او به عهده گرفت. خبرنگار همشهری درباره‌این نمایش موفق كه‌این روزها در پلاتوی حوزه هنری خوزستان در حال تمرین برای اجرای عموم و حضور پرقدرت و شایسته به عنوان تنها نماینده تئاتر خوزستان در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است، گفت‌وگویی با نویسنده جوان خوزستانی انجام داده است كه می‌خوانید.
  • از «سرگذشت نابهنگام زنی كه مدام می‌خندید» بگویید.
‌این نمایش در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی خوزستان برگزیده شد و همچنین جوایز طراحی صحنه اول، كارگردانی اول، متن دوم‌، ‌بازیگری زن دوم، بازیگری مرد دوم و بازیگری مرد سوم را دریافت كرد و به دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر معرفی شد تا فیلم آن مورد بازبینی قرار بگیرد. در بخش بازبینی جشنواره با 60 اثر از سراسر كشور رقابت كرد و توانست یكی از آثار قطعی حاضر در بخش مرور جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باشد.
  • ایده و طرح برای شكل گیری این نمایش نامه از كجا و به چه شكل به ذهن شما رسید؟
در چند سال اخیر بحث شكل گیری و به وجود آمدن گروه‌های تكفیری و گروه‌های تروریستی داعش در منطقه و تهدید مرزهای كشور عزیزمان به وجود آمده بود. به دنبال اخباری كه مدام از سر تا سر جهان به گوش می‌رسید، ایده اولیه‌این نمایش نامه به ذهنم رسید و كم‌كم به نگارش در آمد و حاصلش اثری است كه می‌توانید آن را روی صحنه ببینید.
داستان این اثر درباره یك مافوق و سربازانش است كه از مرز پاسداری می‌كنند. خبر كشته شدن بهترین سرباز مافوق، پریشانش می‌كند. نگرانی ما‌فوق به اتفاقی مهیب و دردناك در 20 سال گذشته خودش مربوط است؛ اتفاقی دردناك حاصل عملكرد مردمی تهیدست كه ظلم را در حق دختری مظلوم به نهایت رساندند.
  • فكر می‌كنید دلیل اصلی جلب توجه هیات داوران جشنواره به‌این اثر چه بوده است؟
دلیلش نوآوری در كارگردانی، داشتن ایده در طراحی صحنه و در ادامه بازی های روان و یك‌دست بازیگران خوب نمایش بود. همچنین پرداختن به موضوع مهمی كه باید این روزها آن را جدی گرفت و آن هم پرداخت به بحث امنیتی ملی است. باید بدانیم امنیتی كه داریم، ساده به دست نیامده است و باید مدام سعی كنیم متوجه آن باشیم و به خودمان یادآوری كنیم كه نگهداری از مرزهای ایران یك موضوع مهم و حیاتی است كه باید مورد توجه قرار گیرد.
در این باره متنی نوشته شد و خدا را شكر تا آنجا توانست موفق باشد كه به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا كرد. امیدوارم گروه تئاتر «بابوشكا» چه در جشنواره‌ها و چه در عرصه اجرای عموم بتواند صاحب افتخار و موفقیت‌های بیشتری شود و از اینجا به بعد اتفاقات خوبی برای ما بیفتد.
  • بنا به اظهار نظر داوران جشنواره در خوزستان و به طور كلی در كشور، در آثار نمایشی ضعف شدید نمایشنامه داریم. شما چطور توانستید این مشكل را برطرف كنید؟
ضعف نمایشنامه مختص خوزستان نیست و دغدغه‌ای است كه در سراسر كشور وجود دارد. در سینما هم اگر با اهالی سینما صحبت كنید، آنها هم از ضعف فیلم نامه در سینمای ایران گلایه دارند. من فكر می‌كنم نویسنده باید صاحب زبانی مختص به خود باشد. تصور می‌كنم دلیل اصلی موفقیت این نمایشنامه در ادبیات متن، داشتن یك زبان منسجم و قدرت در دیالوگ است. ما در خوزستان نمایشنامه‌نویس‌های خوبی داریم كه می‌توانیم امیدوار باشیم كه در جشنواره‌ها موفق باشند، اما فراموش نكنیم كه جشنواره، شناسنامه كلی یك استان نیست. خیلی از دوستان هستند كه قلم توانایی دارند، ولی بنا به دلایلی كه می‌تواند شخصی یا فنی باشد، تمایلی به شركت در جشنواره‌ها ندارند. نباید هنرمندانی را كه در جشنواره‌ها نیستند، نادیده گرفت. بالاخره آنها هم جزو بدنه تئاتر هستند و كارهای آنها در اجراهای عموم سراسر كشور موفقیت داشته است.
  •  شما این نمایش را با همان تركیب، نمایشنامه، فرم و بازیگران كه در جشنواره تئاتر استانی اجرا كرده‌اید، به فجر خواهید برد؟
سه بازیگر این اثر را بنا به دلایلی تغییر داده‌ام كه بزرگ‌ترین تغییر این نمایش است. این نمایش ایرادهایی داشته كه در همایش تئاتر استان‌‌ها كه خدمت اساتید بودیم، آنها پیشنهادهایی دادند و ما هم تغییراتی را اعمال كردیم. در نمایشنامه در صورتی كه تیم اجرایی همكاری داشته باشند و كار را به سطح منابسی برای اجرا برسانند، به احتمال زیاد یك اپیزود به نمایشنامه اضافه خواهم كرد. در حال حاضر هدف اصلی گروه آماده كردن نمایش برای شركت در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و كسب افتخار برای استان است.
  • قبل از اعزام گروه اجرایی نمایش به جشنواره بین‌المللی فجر، اجرای عمومی در اهواز خواهید داشت؟
بله. این نمایش در اهواز و در پلاتوی حوزه هنری خوزستان اجرای عموم خواهد داشت. بستگی به زمان بندی كار دارد. در چند شهر دیگر هم اجرا خواهیم داشت. بازیگرانی كه اضافه شده‌اند حرفه‌ای هستند و از بهترین‌های این شهر و كشور هستند و مطمئنا به زودی آماده اجرا خواهیم شد. گروه با نهایت توان و با قدرت اجراهای خوبی را تقدیم مردم شهر اهواز و كشورمان در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خواهد كرد.
  •  تا چه‌اندازه امیدوارید كه‌این نمایش در جشنواره بین‌المللی فجر موفق خواهد بود؟
من خیلی از كارهای دیگر بخش رقابتی را ندیده‌ام و نمی‌دانم دیگران چگونه كار كرده‌اند و نمی‌دانم چه كارهایی از شهرهای دیگر آمده‌اند، اما در مورد گروه مان صحبت می‌كنم كه با نهایت قدرت و با نهایت توان این كار را آماده می‌كنیم و به صحنه خواهیم برد.
  • حرفی با مسئولان و متولیان دارید؟
با اهالی تئاتر مهربان تر باشیم و آنها را از خودمان بدانیم. قدر جشنواره‌ها را بیشتر بدانیم و برای آنها ارزش قائل باشیم. اگر گروهی توانسته با زحمت، ‌با خون دل و با تلاش چندماهه یك كار، یك شهر و یك استان را به بالاترین سطح جشنواره‌های تئاتر كشور برساند، به آن گروه توجه بیشتری بشود. به نظرم كسانی كه در رأس امور هستند، باید دغدغه هنر را داشته باشند.  





ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code