موضوعات
خوزستان

خوزستان می‌تواند پایتخت موسیقی كشور باشد

نویسنده: مریم باقری
«كاظم پوره» صاحب امتیاز آموزشگاه ماهوران، متولد ۱۳۴۳ در امیدیه است. وی دارای مدرك درجه 2 هنری، معادل فوق لیسانس در رشته نوازندگی پیانو است و آثار بسیاری در زمینه پیانو ساخته كه به وسیله یكی از هنرجویانش به نام «علی سجادی» ضبط شده است...
1393/12/18
«كاظم پوره» صاحب امتیاز آموزشگاه ماهوران، متولد ۱۳۴۳ در امیدیه است. وی دارای مدرك درجه 2 هنری، معادل فوق لیسانس در رشته نوازندگی پیانو است و آثار بسیاری در زمینه پیانو ساخته كه به وسیله یكی از هنرجویانش به نام «علی سجادی» ضبط شده است. كتاب «موسیقی و ترانه‌های بختیاری» را در سال ۱۳۸۱ تألیف كرد كه این كتاب به‌عنوان كتاب سال انتخاب و در سال ۱۳۸۵ در تالار ارسباران تهران از او تجلیل شد. پوره هم اكنون چند آلبوم در زمینه موسیقی بختیاری، پاپ، سنتی، محلی شوشتری و محلی دزفولی آماده پخش دارد. همچنین كتاب آموزش پیانو در ۱۱ جلد به وسیله او گردآوری شده و به رشته تحریر درآمده است. كتاب«هویت‌شناسی موسیقی شوشتر» تألیف دیگر كاظم پوره است كه به‌زودی منتشر می‌شود. با این موسیقیدان به گفت‌وگو نشستیم.
  • چه انگیزه‌ای باعث شد تا از عرصه نوازندگی به سمت پژوهش بروید؟
دیدم سال‌های سال گذشته است و كسی در زمینه موسیقی استان خوزستان‌كاری نمی‌كند. وقتی در محافلی كه شركت داشتم موسیقی محلی را گوش می‌دادم، حیفم آمد كه اینها جمع‌آوری نشود. نسل آینده نباید احساس كند كه پیشینه هنری ما تهی است. از این‌رو تلاش كردم تا این موسیقی را به شكل مكتوب درآورم.
  • شما سال‌ها برای این كتاب وقت گذاشتید. در این راه كسانی هم بودند كه شما را یاری كنند؟
وقتی یك پژوهش صورت می‌گیرد نیاز به یك تیم هست؛ باكسانی مصاحبه كنند؛‌ عده‌ای  مصاحبه کنند که روابط‌عمومی قوی داشته باشند و كارهای دیگری كه برای تهیه یك كتاب لازم است مثل حروفچینی و ویراستاری لازم است انجام بگیرد. اما متأسفانه همه این كار‌ها به عهده خود من بود. هیچ‌كس به این كار علاقه‌ای نشان نمی‌داد و این‌گونه بود كه كتاب «موسیقی و ترانه‌های بختیاری» ۱۳ سال طول كشید اما بعد در ‌‌نهایت به‌عنوان كتاب سال انتخاب شد.
  • بعد از آن به سراغ موسیقی شوشتر رفتید؟
بله. در سال ۷۲ با حسن كتانباف، خواننده محلی شوشتر آشنا شدم و پیشنهاد داد كه درباره موسیقی شوشتر مطالبی را گردآوری و به نت تبدیل كنیم. تعدادی از آهنگ‌ها را ضبط كردیم. طی سال‌های بعد به‌صورت پراكنده از احمد علی كامران‌فر، جمشید سروستانی، منوچهر حسن‌زاده و بسیاری از دوستان دیگر و گوش دادن به آهنگ‌های به جا مانده از استادان برجسته مانند حسن گرجی و محمدعلی شهامی مطالب زیادی از موسیقی شوشتر به دست آوردم تا اینكه بعد از ۲۰ سال دوباره آقای كتانباف را دیدم و باز هم او برایم بسیاری از گوشه‌های موسیقی شوشتر را گفت. حساسیت بیش از اندازه خود من در ضبط موسیقی، نت‌نویسی و‌ترتیبات باعث شد كه این مجموعه از ۱۳۷ صفحه به ۳۰۰ صفحه برسد. گاهی صحبت‌هایی می‌شد كه مرا به گوشه‌های دیگری می‌كشاند و راه جدید پیش رویم باز می‌كرد. به هر حال پس از پایان نگارش كتاب، با مدیریت حوزه هنری برای چاپ آن صحبت كردم و هنگامی كه كتاب را مطالعه كردند، بلافاصله برای چاپ آن مجوز دادند.
  • با پایان این كتاب آیا پژوهش دیگری در دست دارید؟
می‌خواهم در آینده درباره موسیقی بهبهان، دزفول، ترك‌های هفتكل، لرهای شوش و اندیمشك و علوانیه عربی پژوهش كنم. باید به تك تك اینها پرداخته شود و در پایان دایره‌المعارفی از مجموعه موسیقی استان بیرون آورده شود. موسیقی خوزستان با توجه به تنوع اجتماعی و زبانی این استان و گویش‌ها و آوازهای گوناگون آن از تنوع بالایی برخوردار است و ‌به جرأت می‌توان خوزستان را پایتخت موسیقی قلمداد كرد. علاوه بر گویش‌های متفاوت، تاریخ این استان مانند سابقه جندی شاپور، آثار باستانی چغازنبیل در شوش، كول فرح در ایذه و بسیاری آثار دیگر در شوشتر و دزفول و مسجدسلیمان و سایر شهر‌ها و همچنین بزرگانی مانند حضرت دانیال نبی(ع) كه در این خاك و بوم به خاك سپرده شده‌اند، پیشینه طولانی‌ برای استان به وجود آورده است. پروفسور گریشمن با مشاهده غاری در شوشتر عنوان كرد كه اولین انسان‌هایی كه در ایران زندگی می‌كردند ساكنان شوشتر بوده‌اند. دزفول نیز با موسیقی عظیم خود، ترانه و تصنیف‌ها و خوانندگان متعهد و مداحان اهل‌بیت(ع) در دوران‌های قبل از انقلاب و دفاع مقدس و بعد از آن همه گواه این ادعاست. در عین حال هیچ‌یک اینها نمی‌تواند رابطه‌ای با موسیقی بختیاری داشته باشد. البته بیشتر گوشه‌های شوشتری توسط خواننده‌های بختیاری حفظ شده است كه خوانندگانی مانند علی نظروند، حسن گرجی، عبدالحمید برجسته و مجید فرهنگ آنها را اجرا كرده‌اند. بین شوشتری‌ها و بختیاری‌ها داد و ستد فرهنگی زیادی ایجاد شده است.
  • پیش از شما نیز افرادی بوده‌اند كه نت‌نویسی موسیقی ایرانی را انجام داده‌اند.
اگر به گذشته نگاه كنیم، می‌بینیم كه حدود ۸۰ سال پیش و قبل از ژان دورینگ فرانسوی، این رادمرد موسیقی ایران كلنل علینقی وزیری بود كه طی پژوهشی موسیقی سنتی ما را به شكل نت درآورد و پس از آن مشكلات و تبعیدهایی برای وی پیش آمد كه كار متوقف شد. در زمان روح‌الله‌خالقی و ابوالحسن صبا این فعالیت گسترش یافت و امروز بنده حقیر به دنبال تلاش بی‌شائبه آن عزیزان این راه را ادامه می‌دهم.
  • از دیگر فعالیت‌های خودتان بگویید.
علاوه بر پژوهش و به دست آوردن نغمات جدید برای اركستر بزرگ نیز نت‌نویسی كرده‌ام. در زمینه موسیقی كلاسیك شاگردان زیادی داشته‌ام كه چه در داخل كشور و چه در خارج مقام‌های ارزنده‌ای را كسب كرده‌اند. در زمینه آواز نیز خوانندگانی مانند دكتر محمود انصاری در زمینه موسیقی پاپ و داراب نجفی، سید محمد موسوی در زمینه موسیقی بختیاری از شاگردان من بوده‌اند كه حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و آثار زیادی را اجرا و ضبط كرده‌اند. همچنین مجموعه آثار ۱۴ جلدی برای پیانو نوشته‌ام كه یك جلد آن شامل ۴۳ قطعه است. در زمینه موسیقی بختیاری نیز قطعات زیادی نوشته‌ام كه با خواننده خوب این استان اجرا شده و حتی خوانندگان غربی نیز از آنها استقبال و با اجرای متفاوتی و البته بدون اجازه اجرا كرده‌اند.
  • در زمینه حمایت از موسیقی چه انتظاری از مسئولان دارید.
متأسفانه به موسیقی اهمیت داده نمی‌شود. باید فاصله میان هنرمندان عرصه موسیقی و مردم برداشته شود تا راه برای آموزش موسیقی بیش از پیش باز شود.
«كاظم پوره» صاحب امتیاز آموزشگاه ماهوران، متولد ۱۳۴۳ در امیدیه است. وی دارای مدرك درجه 2 هنری، معادل فوق لیسانس در رشته نوازندگی پیانو است و آثار بسیاری در زمینه پیانو ساخته كه به وسیله یكی از هنرجویانش به نام «علی سجادی» ضبط شده است.



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code