موضوعات
گیلان

رویکرد اجتماعی در«دوست داشتن اتفاقی نیست»

نویسنده: سحر یحیی‌پور نویسنده
مجموعه شعر «دوست داشتن اتفاقی نیست» اثر «مزدك پنجه ای» به تازگی از سوی انتشارات «دوات معاصر» در گیلان با شمارگان ۵۰۰ نسخه به چاپ رسیده است...
1396/03/02
مجموعه شعر «دوست داشتن اتفاقی نیست» اثر «مزدك پنجه ای» به تازگی از سوی انتشارات «دوات معاصر» در گیلان با شمارگان ۵۰۰ نسخه به چاپ رسیده است. این كتاب ۹۰ صفحه‌ای 30شعر از تازه‌ترین آثار شاعر را در خود جای داده است. رویکرد متفاوت اشعار مزدك پنجه‌ای استفاده از تكنیك «چندصدایی» است كه به دلیل آن صدا و لحن‌های گوناگونی را بر اساس شخصیت‌های مختلف وارد اثر می‌كند. در استفاده از این شیوه دیگر راوی متكلم وحده روایت نیست. شعر مجموعه صداها و دیدگاه‌هایی است كه هر یك در حال روایت یك ماجرا از زاویه دید خودشان‌اند و مجموعه این صداهاست كه شعر را می‌سازد. برخلاف آنچه ممكن است از نام كتاب برداشت شود، شاعر در بیشتر شعرها رویكردی اجتماعی دارد. این‌نگاه اجتماعی آن جا كه پای چند صدایی به شعر باز می‌شود، با فرهنگ و گویش گیلكی در هم می‌آمیزد. مثلاً در «آواز‌های شبانه كورقوقو» وجود شخصیتی گیلك زبان، كه به‌عنوان یك تیپ شخصیتی اصطلاحات و كنایه‌های روزمره مردم گیلان را بیان می‌كند، رنگ و بویی بومی به شعر بخشیده است.
«اون می‌فهمید، صداشو حق به جانب می‌كرد، می‌گفت:
_ یالا، یالا بگو چیه ماجرا؟
_ ننم از كویا آیه آقاجان، خوراشه خورا آیه» (ص ۳۰)
شاعر در خلق شعر‌های چند صدایی روایت را آن‌گونه پیش می‌برد كه مخاطب با خواندن اشعار در حقیقت مخاطب یك نمایش است؛نمایشی كه در قالب شعر روی صحنه می‌رود و گاهی بازیگران این نمایش همگی نقشی به یك اندازه مهم دارند. گاهی یكی از بازیگران نقش اصلی و دیگران نقش‌های مكمل نمایش را به عهده دارند. صدا‌ها بر اساس تیپ‌های شخصیتی، لحن و فونت نوشتاری واژه‌ها از هم جدا می‌شوند. شاعر توانسته است با استفاده از چند صدایی پدید آورنده فرم‌های مختلفی در اشعار باشد. در اشعار پنجه‌ای كمتر شاهد سطرنویسی‌های شاعرانه هستیم. تصاویر و كاركرد تكنیك‌های بیانی اغلب در ساختار عمودی شعر‌ها دیده می‌شوند. شعر‌ها روایت‌هایی هستند كه گاهی در آنها شكست زمانی نیز اتفاق می‌افتد. «هیچ‌كس اما پرده بر چشم‌های متحیر نمی‌كشد/حرص نمی‌زنند/ بیهوده نمی‌كشند/در جنگل با منطقِ طبیعت سیر می‌كنند/ _غریزه نخستین زبان جست‌وجوست/ باید به اصل خود برگردیم» (ص ۱۱)
رویكرد اجتماعی شاعر را می‌توان در شعر «كیف یك وكیل» جست‌وجو كرد. این شعر از زبان كیف وكیلی كه هر روز شاهد گفت‌وگوها و اتفاقات روزمره دادگستری است نوشته شده است.
پنجه‌ای در این مجموعه شاعر مكان‌ها و موقعیت‌ها است. ورزشگاه، دادگستری، خانه و... را به شعر می‌رساند. از این نظر می‌توان او را شاعری دانست كه از به تصویر كشیدن موقعیت‌های گوناگون زندگی با زبان شاعرانه خود ابایی ندارد. از زاویه‌ای دیگر به اتفاقات روزمره می‌نگرد و زندگی ماشینی را به جهان شعر مرتبط می‌سازد. همان‌طور كه در شعر «ورزش گاه» هیجانات یك مسابقه فوتبال را بدون اینكه اشعارش به توصیف نزدیك شوند، تصویر می‌كند:
«گاهی می‌گویم دفعه بعد كه هیجان بالاگرفت/ تماس بگیرم با مجید آقا/ استكانش را بردارد/ ببیند قهوه‌خانه فقط مركز جهان نیست.» (ص ۸۷)
منبع گیل نگاه



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code