موضوعات
فارس

حلقه‌های شبكه فيلمسازی پيوسته نيست

نویسنده: محسن دانش ‌
علي زارع قنات نوي: نگاه رايج سنتي در توزيع اطلاعات سينمايي به هيچ شكل جوابگوي هنرمندان فعال در گوشه و كنار استان نيست.
1393/10/17
«علي زارع قنات نوي» نويسنده و كارگردان انيميشن «عروسك چيني بابا»، به‌عنوان 10 فيلمساز برتر سال آسيا در جشن IFVA دست يافت.
به گفته اين هنرمند شيرازي، پويا نماي ياد شده در بيستمين جشنواره IFVA آسيا كه مارس 2015 در هنگ هنگ برگزار مي‌شود، براي دوستداران هنر سينما پخش و از ديدگاه منتقدان و داوران سينمايي، تحليل مي‌شود.
او با اشاره به تلاش‌هاي بسيار طاقت‌فرسايي كه براي تهيه اين اثر متحمل شده است، به همشهري مي‌گويد: از زماني كه كار ساخت« عروسك چيني بابا» را شروع كردم، اعتقاد راسخي به موفقيت‌هاي پيش رو داشتم و هرگز كيفيت را فداي كميت نكردم، بنايراين بارها و بارها براي نگارش فيلمنامه و بازنويسي نهايي آن، وقت گذاشتم و در كل مراحل آماده‌سازي فيلم، نگاهي كاملاً حرفه‌اي و بين‌المللي را سرلوحه فعاليت‌هاي خودم و گروه توليد قرار دادم.
به نظر اين كارگردان، خودباوري و داشتن اعتماد به نفس بالا در زمينه‌هاي هنري يك اصل است كه بايد همواره به‌عنوان ابزاري توانمند و كارا، در فهرست نيازهاي اصلي كارگردان قرار گيرد تا در كنارمهارت‌هاي نظري و عملي فيلمسازي، ياري‌رسان هنرمند باشد و او را در توفان مشكلات ساخت اثر، هدايت كند.
وي مي‌افزايد: هنر، دريچه‌اي به درون انسان‌ها مي‌گشايد و اصولاً خالق لحظه‌هاي ناب دروني است بنابراين، نمي‌توان فقط با جنبه‌هاي ظاهري و تكنيكي آن را ارزيابي كرد و به آن نمره قبولي داد.

تربيت حرفه‌اي هنرمندان
وي ادامه مي‌دهد: بهتر است در مراكز آموزشي هنر، نيم نگاهي هم به پرورش درونيات هنرجويان داشته باشيم و زمينه‌هاي تربيت حرفه‌اي هنرمندان مهذب و درون‌نگر را مهيا كنيم تا نسل آينده هنري را سرشار از توانايي‌هاي دروني و غني از داشته‌هاي باطني ببينيم كه در مسير افتخارآفريني‌هاي هنري، از يكديگر سبقت مي‌گيرند.
او با طرد انزوا گزيني هنري در استان، خواستار ايجاد زمينه‌هاي همدلي بيشتر هنرمندان سينما و افزايش فزون‌تر توليدات آنها، براي ارائه در معتبرترين جشنواره‌هاي داخلي و خارجي است.
كارگردان فيلم «عقل سرخ» به نياز سينماي فارس به روش‌هاي كارگاهي فيلمسازي معتقد است و مي‌گويد: متأسفانه حلقه‌هاي شبكه فيلمسازي استان، هنوز كاملاً به هم پيوسته نيست و خلأ‌هاي موجود از نظر ساختاري، آسيب‌هاي زيادي به بدنه سينمايي استان وارد كرده است كه بايد با رفع نواقص و شناسايي حلقه‌هاي گمشده، هرچه سريع‌تر بسترهاي حرفه‌اي‌گري را در اين حوزه ساماندهي كنيم.
وي انتظاردارد با تدوين برنامه‌هاي حمايتي و انگيزشي، نگاه تحول گرايانه‌اي به توليدات سينمايي فارس شكل بگيرد و تفكر ساخت آثار برتر براي رقابت و پخش در معتبرترين جشنواره‌هاي دنيا، در بين هنرمندان رواج يابد.

كوچ اجباري
برنده جايزه بهترين فيلم جشنواره ناصر خسرو براي فيلم «سفرنامه سيستان»، از نبود برخي ازهنرمندان توانمند سينماي استان و كوچ اجباري آنها به تهران، ابراز تأسف مي‌كند و اعتقاد دارد که با بازنگري در ساختارهاي موجود و تغيير روندهاي اداري، مي‌توانيم زمينه‌هاي برگشت اين عزيزان را به جايگاه اصلي‌شان فراهم كنيم.
قنات نويي، تفكر خط‌كشي شده را مناسب ارتقاي هنر نمي‌داند و مي‌گويد: هنر در ذات خود، پوياست و به همين علت در فاصله‌هاي زماني كوتاه، شاهد تغييرات مداوم نظريه‌هاي هنري هستيم و نمي‌توانيم چهارچوب ثابت و تغيير‌ناپذيري را براي هنر تعريف كنيم.
از ديدگاه اين هنرمند فيلمساز، فرصت دادن به ابراز انديشه‌هاي نوين هنري و اعتماد كردن به جوانان هنرمند و خلاق، بستر مناسبي را براي ساخت آثار متفاوت سينمايي مهيا مي‌كند و سبب شكوفايي بيش از پيش اين هنر، در عرصه‌هاي جهاني مي‌شود.
او با تأكيد بر اهميت شيوه‌هاي نوين اطلاع‌رساني هنري و به كار‌گيري روش‌هاي ارتباطي پويا و كارآمد، خواستار تدوين و طراحي برنامه‌اي منسجم و از پيش معين شده در اين حيطه است و دستيابي به قله‌هاي افتخار را در هنر، مرهون استفاده از ظرفيت‌هاي پنهان هنري استان و بهره‌مندي از ديدگاه‌هاي متفاوت هنرمندان مي‌داند.
تدوينگر فيلم «واحه» مي‌افزايد: نگاه رايج سنتي در توزيع اطلاعات سينمايي فارس، به هيچ شكل جوابگوي هنرمندان فعال در گوشه و كنار استان نيست و بايد با بهره‌گيري از توان متخصصان اين رشته، تلاش بهينه‌تري را آغاز كنيم.



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code