موضوعات
بوشهر

موزیسین‌های جنوبی هیچ‌وقت طلبکار نیستند

نویسنده: رضا رنجبران /خبرنگار استان‌ها
محسن شریفیان موزیسین و نوازنده ساز نی‌انبان در سال ۱۳۵۴ در بوشهر متولد شد. او دارای مدرک لیسانس علوم اجتماعی با گرایش پژوهشگری است...
1396/06/11
محسن شریفیان موزیسین و نوازنده ساز نی‌انبان در سال ۱۳۵۴ در بوشهر متولد شد. او دارای مدرک لیسانس علوم اجتماعی با گرایش پژوهشگری است. شریفیان در سال 1372 با تشکیل گروه موسیقی «لیان»  به شکل حرفه‌ای فعالیت‌های خود را به اجرا و تحقیق درباره موسیقی بوشهر منحصر کرد. شریفیان از سال 1374 با چاپ اولین مقاله خود در هفته نامه «آینه جنوب» پژوهش در موسیقی بوشهر را آغاز كرد و تاکنون مقاله‌های مختلفی را به چاپ رسانده است. با این هنرمند بوشهری گپی کوتاه زدیم.
  • گروه «لیان» یکی از گروه‌های بین المللی ایران است، گروه های موسیقی جنوب کشور چه‌قدر می‌توانند در معرفی فرهنگ ایران به کشورهای دیگر موفق باشند و چگونه‌ چهره‌ای از کشورمان به جهانیان ارائه می‌دهند؟
چهره‌ای که موسیقی جنوب کشور به سایر کشورها ارائه می‌دهد، چهره پرنشاط و خوبی است. این موسیقی نشان می‌دهد که مردم ایران شاد و اهل گفت‌وگو هستند. رگه‌هایی از موسیقی ملل مختلف در موسیقی بوشهر وجود دارد. به همین خاطر موسیقی بوشهر برای‌شان جالب است.
  • «لیان» جزو معدود گروه‌های موسیقی نواحی است که می‌تواند همپای خوانندگان مطرح پاپ در سالن‌های تهران کنسرت برگزار کند و تمامی بلیت‌های اجرایش هم به فروش برسد. فکر می‌کنید چه نگرشی از سوی محسن شریفیان به‌عنوان سرپرست گروه لیان باعث رسیدن به چنین موفقیتی شده است؟
محسن شریفیان و گروه لیان اگر موفقیتی داشته، آن را مدیون مخاطبان گروه و رسانه‌هایی است که اخبار ما را به‌درستی و سر موقع به اطلاع مخاطبانمان رسانده‌اند. برگزاری کنسرت‌های گروه لیان در سالن‌های برجسته پایتخت یک اتفاق خوب برای موسیقی بومی کشور است که نشان می‌دهد مردم ما موسیقی نواحی را دوست دارند و اگر گروه‌های نواحی نوآوری داشته باشند و صحنه را بشناسند، می‌توانند در عرصه موسیقی موفق باشند. البته تبلیغات هم خیلی اهمیت دارد. متأسفانه تبلیغات خیلی کمی روی گروه‌های موسیقی بومی وجود دارد. من انتظار دارم که برای گرو‌ه‌های نواحی حتی یارانه هم در نظر گرفته شود و گروهی نظیر گروه «لیان» که از جنوب کشور به تهران آمده، به‌اندازه گروه‌های تهرانی هزینه اجاره سالن ندهد. در همه جای دنیا همین‌طور است و گروه‌های موسیقی بومی مورد حمایت بیشتری قرار می‌گیرند. امیدوارم در ایران هم فکری به حال گروه‌های موسیقی نواحی بشود. من همیشه با قیمت گران بلیت‌های کنسرت مخالفم و این موضوع را هر بار با مدیر برنامه‌هایم در میان می‌گذارم و ایشان می‌گوید پس هزینه‌های سالن کنسرت را چطور بدهیم؟ این‌یک حقیقت است. گروه ما برای دو نوبت اجرا در یک‌شب باید 75 میلیون تومان اجاره سالن را بدهد. این‌ها هزینه گزافی است و همین موارد است که باعث می‌شود قیمت بلیت‌ها بالاتر برود.
  • محمود جهان چندی پیش از دنیا رفت. از ایشان چه خاطره‌ای در ذهن شما مانده و فکر می‌کنید فقدان چنین آدم‌هایی در موسیقی جنوب کشور قابل جبران است؟
من پیش‌ازاین فعالیت‌هایی با مرحوم محمود جهان داشتم و قرار بود برای یکی از کنسرت‌هایم ایشان را دعوت کنم تا بیایند و چند قطعه که در تخصص ایشان هست بخوانند که متأسفانه اجل امانشان نداد. درگذشت مرحوم جهان بسیار ناراحت‌کننده بود. ما آدم‌های بزرگی را در طول تاریخ هنرمان ازدست‌داده‌ایم که هرکدام نقش به سزایی در بخش‌های مختلف هنری داشته‌اند.
  • چرا موزیسین‌ها و موسیقی بومی کشور تا این اندازه مظلوم هستند؟
در میان موزیسین‌های جنوبی همیشه  حجب و حیایی وجود دارد که هیچ‌وقت از آن‌ها گرفته نمی‌شود. موزیسین‌های جنوبی هیچ‌وقت طلبکار نیستند و همیشه کار خودشان را اجرا می‌کنند. مظلومیت جنوبی‌ها فقط مربوط به موسیقی نیست و در حوزه‌های دیگر از قبیل صنعت هم همین اتفاق می‌افتد. حتی در فوتبال هم اگر بچه‌های جنوبی موفقیتی کسب کنند، باز در کمال ناباوری با مظلومیت مواجه می‌شوند. گروه‌های موسیقی جنوب با سختی‌های زیادی سعی می‌کنند این موسیقی را حفظ کنند. البته گاهی فکر می‌کنم که اگر این سختی‌ها و محدودیت‌ها سر راه ما وجود نداشت، جنوب کشور تا این اندازه هنرمندان و ورزشکاران موفق به جامعه ارائه نمی ‌داد. بدون تعارف، موسیقی بوشهر بیشترین اجراهای بومی را در داخل و خارج از کشور داشته و این باعث افتخار ماست.



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code