موضوعات
آذربايجان شرقی

فروش؛ دغدغه اصلی هنرمندان تئاتر تبریز

نویسنده:
گرچه نوروز امسال گروهی از هنرمندان تئاتر تبریز در اجرای مشترک با تئاتر موزیکال باکو به مدت ۱۵ روز در این شهر حضور داشتند اما «جمال ساقی نژاد» اولین بازیگری است که از وی برای بازی در یک نمایش تولیدی هنرمندان باکو دعوت می شود...
1396/08/22
گرچه نوروز امسال گروهی از هنرمندان تئاتر تبریز در اجرای مشترک با تئاتر موزیکال باکو به مدت ۱۵ روز در این شهر حضور داشتند اما «جمال ساقی نژاد» اولین بازیگری است که از وی برای بازی در یک نمایش تولیدی هنرمندان باکو دعوت می شود. به گزارش خبرآنلاین به دنبال آغاز فعالیت دوره جدید انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی، گسترش ارتباط با گروه های نمایشی کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان آغاز شد و در این راه نیز رایزنی هایی زیرنظر سفارت ایران در باکو صورت گرفت.بدین ترتیب، همکاری هاآغاز شد و یکی از آثار تئاتر موزیکال دولتی باکو در جشنواره فجر سال گذشته در تبریز به روی صحنه رفت و گروهی از هنرمندان تبریزی نیز در نمایش مشترک به مدت 15 روز در باکو به اجرای برنامه پرداختند.
جمال ساقی نژاد را باید نخستین لژیونر تئاتر آذربایجان شرقی دانست که به تنهایی از سوی تئاتر جمهوری آذربایجان دعوت و در این کشور به ایفای برنامه پرداخته است. به بهانه حضور وی در باکو گفت‌گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
  • چه شد که به باکو دعوت شدید؟
به دنبال سفر و مذاکره رئیس انجمن هنرهای نمایشی تبریز با «علی قسمت لالایف» رهبر مجموعه دولتی تئاتر موزیکال آذربایجان در باکو، مقرر شد در ایام نوروز کاری مشترک با بازی من، «بابک نهرین» و «بهمن تقی پور» به کارگردانی «یعقوب صدیق جمالی» و به همراهی بازیگران، عوامل گروه کر، گروه موسیقی و گروه بالت (فرم) وباکو تولید شود. نمایش تولید و از اول تا نهمین روز از  نوروز با استقبال بالای عمومی مردم به ویژه گردشگران ایرانی حاضر در باکو اجرا شد.
  • چطور شد به عنوان اولین بازیگر ایرانی برای بازی در مجموعه دولتی تئاتر موزیکال آذربایجان باکو دعوت شدید؟
بعد از اجرای اول که در ماه سپتامبر به مدت ۱۵ روز به‌صورت رپرتوار اجرا شد، از طرف رهبر تئاتر موزیکال باکو از من برای بازی در نمایش‌های این مجموعه دعوت شد که به عنوان اولین لژیونر تئاتر تبریز و دومین تجربه کار در باکو در نمایش «بختور» (نمایش شب 999) که برداشتی از قصه های هزار و یک شب شهرزاد است، به کارگردانی «اراده خانیم»، رئیس انجمن تئاتر و مسئول تئاتر شهر گنجه در نقش شاه بازی کردم. برای این نمایش یک‌هفته فشرده در باکو تمرین کردیم. سپس چندین بار با دکور و لباس تمرین کردم و در کمال ناباوری هنرمندان تئاتر باکو بسیار سریع و مسلط برای اجرا حاضر شدم.
  • در مورد داستان نمایش و نقش خودتان توضیح دهید.
داستان، داستان شاهی دهن‌بین و زود باور است که کمی ضعف عقلی دارد. او با طمع به اموال خیالی یک پینه‌دوز، روزگار خود را سیاه می‌کند تاجایی که بالاخره شاه، خود پینه دوزی می‌کند و در فقر غوطه‌ور می شود.
  • امکانات سخت افزاری تئاتر تبریز و باکو قابل قیاس نیست، اما در حوزه های دیگر مثل بازی، کارگردانی، متن و.. تفاوت‌ها را در مقایسه با آثار هنرمندان تئاتر تبریز چطور می بینید؟
مجموعه تئاتر موزیکال باکو مجموعه تئاتری خوب و با امکانات مناسب با سالنی زیبا تقریبا در اندازه کوچکتر تالار وحدت تهران است؛ سالنی بسیار قدیمی که بیشتر نمایش‌های کلاسیک که مبتنی بر ارکسترال است در آن اجرا می شود. تئاتر ایران و باکو از لحاظ امکانات، ‌سالن و تجهیزات اصلا قابل قیاس نیست، به حدی فاصله داریم که اگر مهمان خارجی و بخصوص فعالان تئاتر به تبریز بیایند با شرایط و امکانات حاضر معذب می‌شوند.  آنها ما را هنرمندان بزرگ و صاحب سبک و تبریز را صاحب هنر تئاتر می‌دانند، به کار ما ایمان و بسیار دوستمان دارند. بنابراین در این شرایط وقتی ما بیاییم و این مجموعه ها را نشان دهیم در اصل، اعتبار ما و باورهای آنها می شکند.
در باکو سالن‌های کمی وجود دارد که کار در آن درام اجرا می شود، کارگردان‌های خوب و بازیگران توانایی وجود دارد . البته محدودیت و نبود امکانات در تبریز باعث شده هنرمندانمان خلاق و با استعداد و باهوش تربیت شوند.
  • پیش‌بینی شما از وضعیت تئاتر تبریز در آینده چیست؟
فکر می کنم استعدادهای تئاتر ما می توانند در تمام دنیا بدرخشند. تئاتر مدرن و باسواد ایران و به ویژه تبریز با نگاه باز و علمی‌تر و هنرمندان باسواد صاحب فکر و سبک، مدرن و به روز است. با تجربه حضور در فستیوال‌های مختلف دنیا از جمله گرجستان، ترکیه و باکو و... به جرات می توانم بگویم که تفاوت‌ها قابل مقایسه نیست. اما متاسفانه ما با کمبودهایی مواجه هستیم که هنرمندان را دلسرد می‌کند. این کشورها مشکل فروش و بودجه ندارند و تحت حمایت دولتی با فراغ بال کار می کنند. اما در ایران تمرکز تمام عوامل گروه بر فروش و جذب مخاطب است. بی‌تردید از هر 100 کار 90 اجرا در فروش شکست می خورد و باعث از بین رفتن انگیزه و امید هنرمندان می شود که بالاخره بعد از چند سال در شرایطی بد و غیرقابل تحمل مجبور به ترک سالن تئاتر می شوند.اگر این امکانات و ارزش دهی در کشور ما باشد، تئاتر تبریز و ایران در دنیا، حرف‌های زیادی برای  گفتن دارد.
  • آیا تئاتر تبریز در باکو شناخته شده است؟
هنرمندان بزرگ ایران مثل عباس کیارستمی، مجید مجیدی و اصغر فرهادی در این کشور به خوبی شناخته شده اند ولی همانطور که ما هنرمندان آنها را نمی شناسیم، از هنرمندان تئاتر ما هم شناخت چندانی وجود ندارد. البته برخی کارگردان‌های صاحب فکر و بازیگران اهل مطالعه ای که پیگیر کارهای تئاتر سراسر دنیا هستند شناخت مختصری از هنرمندان ایرانی دارند ولی در مورد اهالی تئاتر بخصوص بین مردم عادی شناخت کافی وجود ندارد.

   مروری بر کارنامه لژیونر تئاتر تبریز
جمال ساقی نژاد از سال 78 وارد عرصه تئاتر شد و تاکنون بیش از 65 اثر نمایشی کار کرده است. او جوایز استانی، منطقه ای و سراسری متعددی دریافت کرده و 5 دوره در جشنواره فجر حضور داشته است. شرکت در 8 فستیوال در ترکیه و اجرای نمایش «بختور»در باکو درکارنامه هنری او به چشم می‌خورد.





ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code