موضوعات
البرز

كوچ تلخ هنرمندان تصویرگر

نویسنده: سارا ایمانی / ‌ البرز-خبرنگار
تصویرسازی یا تصویرگری هنری است كه با آفرینش خلاقانه تصاویر و جان بخشیدن به متن، روایتی قوی و تاثیر گذار از مفهوم مورد نظر هنرمند را در قالب تصویر به مخاطب ارائه می‌دهد...
1396/01/16
تصویرسازی یا تصویرگری هنری است كه با آفرینش خلاقانه تصاویر و جان بخشیدن به متن، روایتی قوی و تاثیر گذار از مفهوم مورد نظر هنرمند را در قالب تصویر به مخاطب ارائه می‌دهد، هنری كه هرچند با توجه به ویژگی‌های زندگی امروز از كاربردهای گسترده ای برخوردار است اما بی توجهی به ظرفیت‌های فراوان این شاخه هنری در استان ما موجب شده است كه هنرمندان فعال و با استعداد البرزی این رشته همواره در فضای هنری پایتخت به دنبال اجرای ایده‌های هنری خود باشند.

بازار كار ضعیف تصویرگری در استان
یكی از تصویرگران با سابقه البرزی كه تجربیات موفقی در جشنواره‌های گوناگون این شاخه هنری داشته است با اشاره به پیشینه این هنر می‌گوید: تصویرسازی هرچند در سال‌های گذشته كمتر شناخته شده بود اما هنر كم سابقه‌ای نیست. در سال های دور نیز برای روایت داستان‌های شاهنامه از هنر تصویرسازی بهره گرفته شده و ماجراهای آن به تصویر تبدیل شده است كه نوعی ترجمه متن به تصویر به شمار می‌رود.
«گلنار ثروتیان» ادامه می‌دهد: این هنر از چند دهه پیش در كشور از پیشینه خوبی برخوردار بوده است و به ویژه در كتاب های مربوط به كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان از گذشته تا كنون شاهد آثار قوی و خوبی از هنرمندان این رشته بوده ایم. در سال های اخیر نیز پیشرفت‌های قابل توجه و چشمگیری در عرصه تصویرسازی شكل گرفته و فعالیت در این رشته بسیار گسترده تر شده است، به طوری كه اكنون در حوزه‌ها و شاخه‌های مختلف، این هنر به صورت كاملا تخصصی دنبال می‌شود.

استعدادهای البرز در هنر گرافیك و تصویرسازی
این هنرمند اضافه می‌كند: استان البرز از جوانان بااستعداد و ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه هنر گرافیك و تصویرسازی برخوردار است. اما با این همه كمبود فضاهای مناسب نمایشگاهی مانند گالری و نگارخانه موجب شده است نمایشگاه‌های هنری انگشت شماری در كرج برگزار شود و به دلیل بازار كار ضعیف در البرز بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته فعالیت‌های خود را به تهران منتقل می‌كنند.
وی ادامه می‌دهد: از طرفی در البرز مجلات و نشریات تخصصی كودك منتشر نمی‌شود و بیشتر ناشران در تهران متمركز شده اند. به همین دلیل مخاطبان این رده سنی به ناچار باید در انتظار نشریاتی بمانند كه از تهران به دست آنها می‌رسد. همه این عوامل موجب شده است تا تصویرگران بااستعداد و موفق البرزی پس از پایان تحصیلات برای اشتغال در شهر خود با مشكل روبه‌رو شوند و فعالیت‌های خود را به تهران منتقل كنند.

هنر ایده‌پردازی خلاقانه
دیگر تصویرگر البرزی كه اخیرا نیز آثارش را در نمایشگاهی در معرض دید علاقه مندان قرار داده است با اشاره به پیشینه فعالیت‌های هنری خود، می‌گوید: دانش آموخته رشته گرافیك هستم و از مدت‌ها پیش فعالیت‌های هنری خود را با گرایش تصویرسازی پیگیری می‌كنم. اكنون نیز در حال همكاری با گروهی هنری هستم كه از هنرمندان شهرهای متعددی تشكیل شده است و در شهرهای كشور به برگزاری نمایشگاه هنری اقدام می‌كند.
«آدینه حسینی» با اشاره به تفاوت هنر نقاشی و تصویرسازی می‌گوید: تصویرسازی از خلاقیت درونی انسان نشات می‌گیرد. به عبارت دیگر می‌توان گفت در نقاشی بیشتر با مفاهیم رئال سر و كار داریم و هنرمند می‌تواند با مشاهده یك موضوع خاص آن را روی تابلوی نقاشی پیاده كند؛ اما در تصویرسازی این ذهن و خلاقیت درونی هنرمند است كه موجب شكل گیری یك اثر خاص می‌شود. در واقع در تصویرگری هدف هنرمند انتقال مفاهیمی خاص به مخاطب است اما در نقاشی نیازی به ارائه یك پیام خاص نداریم.
وی با ابراز نارضایتی از شرایط حاكم بر فضای حرفه‌ای هنرمندان البرزنشین و مشكلات پیش روی آنها می‌گوید: در البرز هیچ گونه حمایتی از سوی نهاد های فرهنگی و متولیان این حوزه درقبال هنرمندان صورت نمی‌گیرد. براساس تجربه ای كه از فعالیت هنری در تهران دارم، كرج را فاقد هرگونه امكانات و شرایط مناسب فعالیت حرفه‌ای برای هنرمندان تصویرگر می‌دانم. این در حالی است كه حتی در سایر شهر هایی چون همدان، قزوین همكاری خوبی با گروه هنری ما صورت گرفت اما در كرج شاهد این اتفاق نبودیم.
این تصویرگر البرزی ادامه می‌دهد: باید به یاد داشته باشیم كه شهر ما سال‌هاست از پایتخت جدا شده است و به عنوان مركز استان البرز شناخته می‌شود.بنابراین باید در عرصه‌های هنری نیز از امكانات مستقل و متناسب با یك كلانشهر برخوردار باشد تا هنرمندان بتوانند برای زیبا سازی فضا و تقویت فرهنگی شهر خود قدم بردارند.

ویژگی‌های تصویرگری
یكی از مدرسان رشته تصویرگری در دانشگاه كه سال‌هاست در زمینه این شاخه هنری به فعالیت می‌پردازد با اشاره به ویژگی‌های این هنر می‌گوید: گاه مجزا كردن مرز بین نقاشی با تصویرسازی كار ساده ای نیست و هنرمندانی هستند كه آثارشان را برپایه تصویرسازی خلق می‌كنند اما وقتی به كارشان خوب نگاه می‌كنیم متوجه می‌شویم كه با یك اثر نقاشی روبه‌رو هستیم نه تصویرسازی. به طور كلی در تصویرسازی اثر كاملا به صورت هدفمند، سفارشی و برای انتقال پیامی خاص ایجاد می‌شود. از طرفی تخیل هنرمند در آن بسیار دخیل است. بنابراین ذهنیت خالق اثر در این كار نقش مهمی ایفا می‌كند و تفاوت آن با نقاشی نیز به این موضوع باز می‌گردد.
«معصومه رضایی» ادامه می‌دهد: تصویرسازی و نگار گری مقولات جدیدی نیستند و از گذشته‌های بسیار دور هنرمندانی بر مبنای این شاخه‌های هنری به خلق اثر می‌پرداختند، هرچند نام هایی كه اكنون به این هنر‌ها اطلاق می‌شود سابقه چندانی ندارد. در واقع در دوران ما استفاده از این نام‌های جدید و تقسیم این رشته‌های هنری به شاخه‌های گوناگون و مجزا موجب شده است تا این تصور ایجاد شود كه تصویرسازی هنر نو ظهور و جدیدی به شمار می‌رود.

راه پر فراز و نشیب هنرمند شدن
این تصویرگر اضافه می‌كند: در همه شاخه‌های هنرهای تجسمی امكان دیدن آثار خوب و با كیفیت برای مخاطب بسیار مهم است؛ موضوعی كه لازمه آن برگزاری نمایشگاه‌های متعدد هنری در شهر است،زیرا تماشای این آثار و آشنا شدن با سبك‌ها و تكنیك های آنها در كنار علاقه، استعداد، تمرین و ممارست جدی فرد را به هنرمندی خوب و قوی تبدیل می‌كند. بنابراین برای تبدیل شدن به یك تصویرساز نیازی نیست كه الزاما در این رشته تحصیلات آكادمیك داشته باشیم. با این همه هنرمند شدن كار بسیار سخت و زمانبری است.
وی تصریح می‌كند: فردی كه در این مسیر قرار می‌گیرد باید خیلی صبور باشد و آرام آرام راه را طی كند تا به جایگاه مورد نظر خود دست پیدا كند. معتقدم یك هنرمند تا پایان عمر در حال آموختن است و این روند هیچگاه متوقف نمی‌شود،زیرا زمانی كه احساس كند موضوعی برای یادگیری وجود ندارد یا نیازی به آموختن بیشتر ندارد این سیر رو به بالا متوقف می‌شود و اینجاست كه هنرمند آسیب می‌بیند و كیفیت كارش را از دست می‌دهد.

   هنرمندانی كه در استان به چشم نمی‌آیند
یك هنرمند تصویرساز و مدرس رشته تصویرگری با ابراز نارضایتی از نبود شرایط مناسب برای فعالیت هنرمندان تصویرساز البرزی در استان می‌گوید: به نظر می‌رسد كرج و به طور كلی البرز با وجود استعداد های پرشمار و ظرفیت‌های بسیار از حمایت‌های لازم از هنرمندان و افراد مستعد صورت بی بهره است. در نتیجه براساس تجربه به این نتیجه رسیده ام كه در بین هنرمندان كرج آنهایی موفق تر عمل می‌كنند كه به طور مداوم با فضای هنری تهران در ارتباط و رفت و آمد هستند. «معصومه رضایی» ادامه می‌دهد: در شهر هایی مثل تهران و اصفهان كه گالری‌ها و مراكز هنری متعددی وجود دارد و رویداد های هنری بیشتری در جریان است امكان رشد و دیده شدن هنرمند بیشتر وجود دارد؛ موضوعی كه  در كرج جای آن بسیار خالی است.



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code