موضوعات
چهارمحال بختياری

سبوی غدیر

نویسنده: سمیرا روشنایی/ خبرنگار
پیامبر(ص) عرق‌ریزان از فصل سنگسار و تکفیر شیطان باز می‌گشت. به «جوفه» که رسید با دلش بود که در میعادگاهی چنین بلند از رازی مهم لب بگشاید...
1396/06/15
پیامبر(ص) عرق‌ریزان از فصل سنگسار و تکفیر شیطان باز می‌گشت. به «جوفه» که رسید با دلش بود که در میعادگاهی چنین بلند از رازی مهم لب بگشاید. دستور توقف داد. جایی بود که به آن «خم» می‌گفتند. آن‌جا مسیر کاروان‌های مدینه، شام و مصر از هم جدا می‌شد. رسول مهربانی در خم صبر کرد تا آن‌ها که عقب مانده بودند برسند و آن‌ها که گذشته بودند بازگردند. در جوفه 5 درخت بزرگ و خاردار بود. پیامبر(ص) فرمودند کسی زیر درخت بزرگ اتراق نکند.
هوا بسیار گرم و سوزان بود. مردم قسمتی از ردایشان را بر صورت کشیده بودند و قسمتی را زیر پایشان گذاشته بودند تا پایشان نسوزد. پیامبر(ص) فرمودند زیر درختان را تمیز کنند. خار و خاشاک را کنار بزنند و آن‌جا را برای نماز آماده کنند. اذان که گفته شد، پیامبر(ص) بلند شد و رفت زیر درختان نماز را خواند. نماز که تمام شد رفت روی مکان بلندی که از جهاز شترها مهیا کرده بودند. مکثی کرد و به آسمان چشم دوخت. حمد و ستایش خدای یکتا را به جا آورد. سپس مردم را وعده داد که اگر رابطه خود را با قرآن و عترت حفظ کنند هرگز گمراه نخواهند شد. پیامبر(ص) سپس بر بازوی علی(ع) زد. مچ دستش را گرفت. دست علی(ع) را آن‌قدر بلند کرد که همه بتوانند ببینند. هنوز دست علی بالا بود که از مردم پرسید آیا من نسبت به خودتان برتر نیستم؟ مردم جواب دادند: بلی هستی‌ ای فرستاده خدا. پیامبر سؤالش را چند بار دیگر پرسید. صحابه هم همان جواب قبلی را تکرار کردند و گفتند تو به ما نسبت به خودمان اولویت داری. پس پیامبر همان طور که دست علی(ع) در دستش بود بلند فرمود: «هر کس که من مولای او هستم این علی هم مولای اوست... علی ولی و مسئول کارهای همه کسانی است که من مولای آن‌ها بودم... او مولای هر مرد و زن مؤمن است... خداوندا او را یاری کن. به واسطه او مسلمانان را یاری کن. خدایا او را مشمول رحم و عطوفت خودت قرار بده.» بعد فرمود: آن‌ها که هستند به آن‌ها که نیستند این خبر را برسانند.
سخن نبی تمام شد و هنوز جمعیت متفرق نشده بودند که آیه نازل شد: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ» خداوند به رسالت نبی و ولایت علی(ع) خشنود شد و مردم گروه گروه به علی(ع) تهنیت گفتند.

آوردگاه یادهای سرخ
غدیر آوردگاه یادهای سرخ و هبوط وحی برای همه اهل زمین است. آیه‌های مائده که دیگر هیچ دستی را یارای انکار آن نیست. غدیر آشوب‌خانه عمارت دیو نفس است که ایمان بر منبری از جهاز، حدیث بندگی را زمزمه کرد و این علی(ع) بود که بار سنگین تعلیم ملت را به عهده گرفت. او که پیشوای روشنگر است و خداوند او را در سوره یاسین یاد کرده و دانش هر چیز را در امام روشنگر برشمرده است... او که جان رسول و نخستین مؤمن بر خدا و رسول اوست و کسی در ایمان بر او سبقت نگرفته است...
غدیر روزی است که امیرالمؤمنین(ع) از سوی پروردگار، ولی و جانشین رسول مهربانی شد و همه انبیای الهی مأموریت داشتند این روز را گرامی بدارند.
به گفته آیت‌الله «محمد ناصری»، هر پیغمبری که از طرف حضرت حق مبعوث به پیغمبری می‌شد مسئولیت داشت هجدهم ذی‌الحجه را به احترام فعلیت ولایت کلیه و معرفی ولایت کلیه امیرالمؤمنین(ع) جشن بگیرد.
این استاد حوزه علمیه معتقد است در بیش از 100 روایت، عظمت شب و روز غدیر از سوی ائمه اطهار(ع) به مسلمانان سفارش شده است.

غدیر در کلام ائمه(ع) و بزرگان
حجت‌الاسلام والمسلمین «ناصر رفیعی» غدیر را بزرگ‌ترین عید مسلمانان دانست و گفت: غدیر هویت مسلمانان و شیعه است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: امام صادق(ع) درباره غدیر فرمودند اگر کسی حرمت غدیر را درک کند گویا روزی 10 بار با ملائکه مصافحه کرده است و ملائکه او را در آغوش می‌گیرند.
وی با بیان این که یکی از پشتوانه‌های تبیین جریان غدیر زیارت امام هادی(ع) است، اظهار کرد: طولانی‌ترین زیارت امیرالمؤمنین(ع) در روز غدیر متعلق به امام هادی(ع) است. این زیارت مستندترین و مستدل‌ترین زیارت در ولایت امیرالمؤمنین(ع) و مسأله غدیر محسوب می‌شود که کمتر روی آن تبلیغ شده است.
حجت‌الاسلام رفیعی ادامه داد: امام هادی(ع) هنگامی که با 300 مأمور معتصم عباسی از مدینه به سامرا می‌رفتند، این زیارت‌نامه 20 صفحه‌ای را در کنار قبر جدشان امیرالمؤمنین(ع) قرائت کردند.
وی تأکید کرد: امام هادی(ع) یک دوره فضائل امیرالمؤمنین را از آیات قرآن گفتند، یعنی زیارت غدیر امام هادی(ع) یک زیارت قرآنی است.
این استاد حوزه و دانشگاه در بیان حقانیت امیرالمؤمنین(ع) و جریان غدیر به سخنان تکان‌دهنده و عرفانی برخی علما و دانشمندان غیرشیعی اشاره کرد و افزود: «جرج جرداق»، اندیشمند مسیحی که درباره امیرالمؤمنین(ع) کتاب نوشته، در جایی گفته مسلمان نیست، چه برسد به این که شیعه باشد؛ ولی فضائل را دوست دارد و امیرالمؤمنین(ع) هم منشأ فضائل است.
حجت‌الاسلام رفیعی اظهار کرد: یکی دیگر از دانشمندان مسیحی گفته بود «علی(ع) نسخه‌ای است که کپی ندارد.»

شعرهای جالب علمای اهل سنت در وصف امیرالمؤمنین(ع)
حجت‌الاسلام رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: تاکنون میلیون‌ها نفر به زیارت قبر مطهر امیرالمؤمنین(ع) رفته‌اند اما ممکن است تعداد اندکی از این زائران به شعرهایی که اطراف قبر و ضریح و حرم امیرالمؤمنین(ع) نقش بسته توجه کرده باشند.
وی ادامه داد: این شعرها متعلق به علمای اهل سنت است که در یکی از قطعه‌های آن «ابن ابی‌الحدید» عالم سنی‌مذهب قرن هفتم گفته «علی جان! بگویم آقایی؟ آقایی واژه‌ای نیست که بشود تو را با آن ستود.» در سمت چپ حرم مطهر روی کاشی سفید گوشه دیوار هم نوشته شده: «علی جان! اگر تو در قامت آدم نبودی هیچ‌گاه خدا به شیطان نمی‌گفت بر آدم سجده کند.» ابن ابی‌الحدید در جای دیگری امیرالمؤمنین(ع) را این گونه خطاب می‌کند: «آقایی که دشمنانت زبان به مدح تو گشوده‌اند.» این عالم سنی‌مذهب در جلد نهم شرح نهج‌البلاغه نوشته: «‌ای مردم من احساس می‌کنم به امیرالمؤمنین کم‌لطفی شده و تصمیم گرفتم این‌جا دلایل برتری او را بر دیگران بگویم.» او سپس 18 دلیل برتری امیرالمؤمنین(ع) را از منابع اهل سنت ذکر کرده است.
حجت‌الاسلام رفیعی در بیان دیگر ویژگی‌های امام علی(ع) که موجب شد پیامبر گرامی اسلام(ص) او را به عنوان وصی و جانشین خود انتخاب کند، اظهار کرد: امام علی(ع) برترین انسان بعد از پیامبر بود. او در جهاد، تقوا و علم زبانزد و از همگان برتر بود. امام علی(ع) در جبهه‌های نبرد حضور داشت و مدال او، زخم‌های تنش بود. امیرالمؤمنین(ع) ساده‌ترین زندگی و بالاترین تقوا را داشت و اگر علم او نبود نمی‌توانست قضاوت و پیشگویی کند.
این خطیب برجسته، روایت‌هایی را که در بیان فضیلت و عظمت غدیر وارد شده ژرف، شگرف و جالب توجه و تأمل‌برانگیز دانست و تأکید کرد غدیر باید همچون عاشورا نهادینه شود.

احیای سنت‌های غدیر
مؤمنان الهی در روز عید غدیر به پاس تکمیل دین و اتمام نعمت، سنت‌ها و اعمال نیکو انجام می‌دادند که در گذر زمان برخی از این سنت‌ها کم‌رنگ شده است. اطعام، دست دادن و دیدار با مؤمنان، تبریک گفتن، دلجویی و مهرورزی، دید و بازدید، هدیه دادن، ابراز برائت از دشمنان دین، نماز خواندن و دعا کردن، پیمان برادری، زیارت خواندن، غسل کردن، روزه گرفتن و... از جمله این سنت‌هاست که علمای دین همواره بر احیای آن‌ها تأکید دارند.
حجت‌الاسلام رفیعی گفت: در روایتی آمده است اگر کسی در غدیر، اطعام و تجلیل کند، گویا به انبیا و پیامبران(ص) اطعام کرده است.
وی با بیان این که غدیر نماد شادی است، اضافه کرد: عاشورا در جنبه مصیبت و غدیر در مورد ولایت و شادی باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

غدیر فقط عید سادات نیست
این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: گرچه در روز عید غدیر به دیدن سادات می‌رویم که کار خیلی خوبی است، اما غدیر فقط عید سادات نیست. اکرام و عیدی دادن متعلق به همه انسان‌هاست و امیدواریم روزی برسد که ظهر روز غدیر در همه مساجد مراسم تکریم و اطعام برگزار شود.
حجت‌الاسلام رفیعی با بیان این که غدیر منشأ همه مناسبت‌هاست، افزود: اگر عاشورا و تاسوعا و مناسبت‌های دیگر در تاریخ است نشأت گرفته از پیام غدیر امیرالمؤمنین(ع) است.
غدیر روزی است که امیر نیکی‌ها و عظمت‌ها از سوی خداوند به عنوان امام‌المسلمین برگزیده شد و چه خوب است که مورد خطاب این دعای پیامبر گرامی اسلام(ص) قرار گیریم که فرمودند: «خدایا هر کس علی را دوست دارد او را دوست بدار و هر کس علی را یاری کرد، او را یاری کن.»  



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code