موضوعات
چهارمحال بختياری

مدرس موسيقي كودك از ايده‌هاي جديد مي‌گويد

آموزش موسيقي كودك با رنگ‌وبوي روان‌شناسي

نویسنده: پريسا حيدري‌ـ خبرنگار
اينجا مي‌شود صداي زندگي را شنيد و‌ساز آن را كوك كرد. شور به زندگي را جلاي دوباره بخشيد، پرنده خيالي شد و با باراني از نت شروع به پرواز كرد.
1393/05/15
 بايد با صداي‌ساز مانوس‌باشي تا بتواني به آرزوها و روياهايي كه شايد رسيدن به آن برايت محال باشد، رسيد. اينجا همه براي ساختن‌سازي از گِل و پوسته دور هم حلقه زده‌اند! وقتي قدم در كلاس مي‌گذاري بچه‌هايي را مي‌بيني كه با شادي و انگيزه بالا در حال درست كردن‌سازي هستند كه نواختن آن را ياد بگيرند؛ گويي‌ساز زندگي‌شان را از همين حالا كوك كرده‌اند! گوش به فرمان معلم موسيقي هستند. تنها بايد در كشيدن پوسته بر روي گلدان ظرافت به خرج داد. البته قبل از آن نبايد گذاشت پوسته زياد خشك شود كه چسبيدن آن سخت مي‌شود و صدا دهي آن از كار مي‌افتد.  اينها را « مهسا احديان»  22 ساله براي شاگردان كم‌سن و سالش مي‌گويد تا مبادا نتوانند بي‌توجه از كنار آن رد شوند و ضرباهنگ طبلك پايين بيايد. او علاقه خاصي به كار كردن با كودك در موسيقي دارد و حاضر نيست به اين زودي‌ها كار با آنها را كنار بگذارد. جالب اين‌كه موضوع پايان نامه او در حوزه كودك است و روان‌شناسي باليني را از اين حيث كه بتواند از روي اصول با كوكان ارتباط برقرار كند، انتخاب كرده است. علاقه او به موسيقي تنها به آموزش كودكان معطوف نمي‌شود، دست به‌ساز است و 10 سالي مي‌شود كه با صداي دلنشين سنتور انس پيدا كرده است. احديان در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: از بچگي به‌ساز سنتور علاقه‌مند شدم و همين علاقه موجب شد تا رهسپار قافله موسيقي ايراني شوم. 
 ايده‌هاي نو
او در اين راه پرنشيب و فراز از راهنمايي‌هاي خواهر بزرگ ترش پريسا كه پيانو مي‌نوازد غافل نبوده و بحث‌هاي داغ آنها در چند سال اخير اكنون به جايي رسيده كه در فكر پياده كردن ايده‌هاي نو براي تدريس در حوزه موسيقي كودك هستند؛ روشي كه به نظر مي‌رسد براي اولين بار به‌طور جدي و رسمي در كشور عملي خواهد شد. 
اين مدرس موسيقي مي‌گويد: در ابتدا با متد« ارف»  تدريس مي‌كردم، منتها به دليل اين‌كه بيشتر اين سبك آموزشي معطوف به موسيقي غربي است و موسيقي ملل مختلف را نيز در برمي‌گيرد با كلي كلنجار رفتن براي آموزش به شيوه ايراني به هدف خود رسيده‌ام. صحبت‌ها و سخناني كه استاداني چون استاد كمال پورتراب و استاد سودابه سالم در اين زمينه داشته‌اند و كتاب‌هايي كه خانم سالم ارائه داده‌اند، منبع اصلي و شروع اوليه اين تحقيق بود. احديان، آموزش بر مبناي موسيقي دستگاهي ايراني و كمك بخشي از شيوه ارف را براي كودكان مهم مي‌داند و ياد گرفتن دستگاه‌ها و گوشه‌هاي آن را ضروري. وي مي‌افزايد: هدف يادگيري و شناخت دقيق دستگاه‌ها و آوازها و گوشه‌ها توسط كودكان نيست، بلكه شناخت كلي و درك فضاي موسيقي ايران و ذهن آشنا به «ماهور و شور و گوشه كرشمه»و غيره است. اين مدرس جوان موسيقي كودك، اعتقاد دارد براي اين‌كه موسيقي ايراني جان دوباره‌اي بگيرد بايد در ذهن و جان كودكان نقش ببندد. اكنون با  اين طرح مهسا و پريسا هنرمند از مرحله آزمايش عبور كرده و براي اين‌كه رنگ عملي شدن در كلاس‌ها را بگيرد، منتظر نقطه نظرات استادان مطرح حوزه موسيقي كودك كشور هستند.  احديان، با بيان اين‌كه راهنمايي و مشاوره‌ها مي‌تواند در پيشبرد اين طرح مؤثر باشد، ادامه مي‌دهد: آماده شدن ذهن كودك براي نواختن ديگر سازهاي ايراني در سال‌هاي بعد يكي ديگر از ويژگي‌هاي اين طرح آموزشي است كه با حك شدن در ذهنش ناخودآگاه او را شيفته زيبايي‌هاي اين هنر فاخر ايراني مي‌كند. 
روش منسجم تدريس
احديان، اعتقاد به آموزش منسجم براي رشد كودك در موسيقي دارد و اظهار مي‌كند: در ايران روش جدي و منسجم تدريس موسيقي كودك و ارتباط عميقش با موسيقي ايراني وجود ندارد و با كلي جست‌وجو و پيگيري در فكر انسجام بخشيدن به سبك بوديم. اين مدرس موسيقي، مايل بود هنرجويان با ساختن سازه‌هاي كوبه‌اي ضمن ساختن سازشان با آن انس پيدا كنند و ريتم‌ها را با‌ساز دست سازشان دنبال كنند؛كاري كه حلاوت يادگيري را دوچندان مي‌كند. احديان، يكي ديگر از دلايل معطوف شدن هنرجويان به آموختن ريتم و واژه‌خواني با طبلك را ارزان بودن و در دسترس بودن اين‌ساز بيان مي‌كند و مي‌افزايد: ساخت طبلك هزينه آن چناني نمي‌خواهد، با يك گلدان و پوسته و كمي ظرافت كار، بچه‌ها مي‌توانند با موسيقي آشنا شوند. او درباره مراحل ساخت طبلك عنوان مي‌كند: پوست بز، گوسفند يا شتر را از دباغي‌ها مي‌خريم و بعد از خيس و قبل از خشك شدن روي گلدان مي‌كشيم تا انعطاف لازم را داشته باشد.  احديان، در راه آموزش از رشته تحصيلش غافل نبوده و سعي كرده روان‌شناسي را با سبك آموزشي خود تلفيق كند تا كودكان موسيقي را با بازخواني و درك عميق بهتر ياد بگيرند.  او ادامه مي‌دهد: 2 سالي مي‌شود كه قطعات را جمع‌آوري كرده‌ايم و‌ترتيبي را معين كرده‌ايم كه بازدهي هنرجو در زدن قطعات بالا رود. 
اجرايي متفاوت
اين مدرس موسيقي، براي اجراي شهريور با هنرجويان،  سليقه جديدي به خرج داده و مي‌خواهد بازي‌هاي محلي بچه‌ها مانند عمو زنجير باف، اتل متل توتوله و تاب تاب عباسي را با طبلك در برنامه‌اي اجرا كنند و در مراحل بالاتر شاهنامه‌خواني و نوروز‌خواني و ساير آيين‌هاي خاص ايراني كه به محاق فراموشي رفته را نيز در دست بررسي دارد.  به گفته وي، اين روزها بازي عوض شده و استقبال از موسيقي كودك رفته رفته چشمگير شده است.  احديان با  اشاره به اینکه  در روش ابداعي از 2 بعد تجربي و روان‌شناسي به موضوع نگاه كرده‌ايم تا با بهترين روش ذهن كودكان براي يادگيري آماده‌تر شود، عنوان مي‌كند: معرفي دستگاه‌ها و گوشه‌ها با قصه‌ها از ديگر شيوه‌هاي آموزشي است كه با خواهرم در آموزش دنبال مي‌كنيم.  وي از چاپ كتاب شيوه‌هاي آموزشي كه ماحصل تحقيق و پژوهش خود و خواهرش  است در آينده‌اي نزديك خبر داد. 



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code